Miettikää yritykset pitkään niitä lomautuksia
Kuka muu nostaa käden ylös ja huuta hep etäilylle? Mää oon ihminen kuka raskastaa ihmiskontakteja. Oon aina vihannut kaikkia paina ruutu ja sanele asiasi tai vastata jollekkin robotille yms. Oon aina tykännyt siitä, että mulla on ihminen kenenkä kanssa hoitaa asiaa ja sellainen luottotyyppi, jonka kanssa on tehty vuosia yhteistyötä ja asioiden hoito sujuu mutkitta.
Yhtenä päivänä soitin firmaan, jonka asiakas olen ollut jo vuosikaudet.. Firman edustajat on lomautettuna ja tilaukset tehdään soittamalla puhelinpalveluun… ensin sua vastassa on valikko, mistä sun pitää valita oikea palvelu… Valitset tietysti väärän, koska ennen tilaukset on hoitunut eri tavalla (joko tekstarilla tai edustaja on piipahtanut liikkeessä)…. Ihminen langan toisessa päässä ei osaa auttaa, koska on erikoistunut ihan muuhun kun tilauksiin….. Okei ei se mitään soitan numeroon uudelleen… Vastassa on ihminen kuka ei kunnolla puhu Suomea. Mua se ei sinänsä haittaa, mutta olis kuitenkin ihan jees että ihminen kuka myy tuotteita tietää edes tuotteiden nimet ja osaa lausua ne ettei jokaista tuotetta tarvitse itse tavata erikseen.
Mun tietoja ei löydy….. samalla hän luettelee viiden eri ihmisen tiedot ”onko sun nimi noora, oletko pirjo…” ja osoitteet yms, mikä sekin on mielestäni jopa laissa kiellettyä. Normaalin tekstaritilauksen sijaan, mulla on mennyt tähän jo uskomattoman paljon aikaa ja tietty hermot. Mulla ei ole töissä mitään luppoaikaa ja siksi pidän siitä, että tilauksien tekeminen on tehty helpoksi ja sellaiseksi, että voin tehdä se silloin, kun itselle sopii…
Puhelun jälkeen päätin, että seuraavalla kerralla testaan heidän verkkokauppaa, koska mulla meni jo hermot… Ymmärrän että aina uus ihminen alkuun opettelee, mutta tässä kohtaa oli kyllä firman sisällä työhön perhedyttäminen mennyt aivan perseelleen… En pääse kirjautumaan verkkokauppaan… Soitan taas firmaan ja saan tarvittavat tiedot….. Kirjaudun, enkä pääse edelleenkään…. väärä salasana….vaihdan salasanan ja sen jälkeen en pääse edelleenkään… soitan firmaan ja sielä ei osata auttaa…
Tässä kohtaa päätän luovuttaa ja odottaa tilausta…. Tilaus tulee ja sielä on mukana uusia tuotteita… Vanhalla kaavalla oletan että ne on lähetetty mulle testiin, mikä on monessa alamme tukussa normaali käytäntö, että uusia tuotteita laitetaan tilauksen mukana testiin. Testaan tuotteita…. mutta laskun tullessa huomaan, että tuotteet on laskutettu… Soitan taas ja sanon, että mitä hommaa…
Mulle kerrotaan, että tämä tilauksen tekijä on vahingossa painanut nappia, missä tulee jokin hemmetin aloituspaketti värejä ja se nappula on vähän hämäävä… No ei kai se asiakkaan syy ole, jos nappi on vähän häämävä.. En itsekkäöän voi kassalla painella vähän häämäviä nappeja jolloinka asiakkaan loppusumma kasvaa… Ja vaikka nyt tätä asiaa tässä kirjoitan ja kirjoituksesta saa ehkä fiiliksen, että oon raivonnut puhelimeen, niin näin ei ole vaan olen ihan ystävällisesti hoitanut asiaa…
Kerron että olen jo muutaman purkin testannut, koska kuvittelin että ne on minulle laitettu testiin, enkä olettanut, että niistä tulee perässä melkein 100e lasku… Mulle ehdotettiin että tuotteille tilataan nouto liikkeestä, jolloinka itse päätin lunastaa tuotteet, sillä nämä miljoona puhelua, väärä tilaus, selvitykset yms oli jo vienyt niin paljon aikaa että ajattelin, että ihan sama, enkä jaksa alkaa pakkaileen niitä pahvilaatikkoon.
Tän asian pointti on kuitenkin tärkeä. Kyseessä on firma, josta tilaan joka kuukausi säännöllisesti tavaraa tuhansilla euroilla vuodessa. Mun edustaja on lomautettu säästöjen vuoksi… Tän asian hoidon takia mietin ihan tosissaan, että tilaanko tästä firmasta oikeesti koskaan enää mitään, koska mulla meni yhden tilauksen kanssa säätämiseen aivan kohtuutomasti aikaa ja vielä ylimääräistä rahaa. Sen tyypin tilalle, kuka on tosi jees on palkattu ihminen, kuka ei tiedä mitä myy, ei puhu kunnolla suomea ja lähettelee tilauksien mukana ties mitä tuotteitta ja vielä laskuttaa ne.
Ihan vaan asiakkaan näkökulmasta miettikää yritykset ihan oikeesti mitä tässä tilanteessa kannattaa tehdä. Jos nyt ajatellaan karusti, niin kumpi on järkevämpää: lomauttaa työntekijä, vai menettää asiakkaita. Asiakkaat kuitenkin tuo rahaa yritykselle ja jos niitä pikkuhiljaa katoaa esim siitä syystä että asiakaspalvelu on hanurista, niin se on firmalle suurempi tappio, kun sen yhden työntekijän pitäminen palkkalistoilla.
Mää en kuulu niihin ihmisiin jotka on joka paikassa antamassa palautetta…. muahan rehellisesti sanottuna ärsyttää sellaiset tyypit ”koska mulla on oikeus”, mutta tällä kertaa annoin ja ihan ystävällisesti… Sain vastaukseksi että tämän ihminen todella yrittää… Mää uskon sen että hän yrittää, mutta se ei nyt tässä kohtaa riittänyt. Toki kaikkien on aloitettava jostain, mutta jos lähtökohta on se, että puhelun aikana rikot lakia, teet tilauksen päin honkia kun et osaa käyttää järjestelmää , etkä edes tiedä mitä myyt on se silloin sen yrityksen vastuulla kouluttaa tehtävään, eikä sysätä sitä syytä sille ihmiselle sielä puhelimessa… Mää oikeesti meitin, että tilaanko sielä firmasta enää mitään, koska en halua käyttää aikaani siihen setvimiseen… Joskus kannattaa miettiä, mikä on niiden asiakkaiden kannalta se paras vaihtoehto..
Kuvat Noora Näppilä
Asu House of Brandon (vaatteet saatu)
-Umppu
Ymmärrän sun pointin kyllä, mutta ei mikään firma lomauta huvikseen. Lomautukset tehdään kun on PAKKO. Joko pidetään jengi duunissa ja koko firma on pian konkassa tai lomautetaan ja selvitään koronan yli. Siis ä ne vaihtoehdot valitettavasti on.
Varmasti lomautuksia tehdään varotoimena…. tässä tapauksessa tilalle on otettu jengiä jotka ei asiaansa osaa, mikä taas vaikuttaa monella siihen ostoskäyttäytymiseen
No jep, meni tunteisiin pelkkä lukeminen! Säästö väärässä paikassa.
Itse olen ollut töissä yrityksessä jossa järjestelmä oli iha paska, kahden vuoden pyytelynkään jälkeen ei päivityksiä vaikka kyseessä iso yritys. Lähdin vetämään.
Tässä myös kustaan omaan nilkkaan, as palvelija ei voi antaa sitä mitä olisi valmis antamaan ja mitä asiakas ansaitsisi. Eli asiakas vaihtaa firmaa..
Ilman työkaluja on hankala tehdä työtä ?
Itse nykyään laitan herkällä kädellä palautetta–yleensä kehuvaa! Ruusuja kaikille sitä ansaitseville ja Tottakai jos asiaa on niin myös negat