Hae
Prime Life by Umppu

Miksi isännöitsijöille edes maksetaan palkkaa?

*Sisältää mainoslinkkejä

Mää oon asunut useamassa osoitteessa elämäni aikana ja mulla on ollut muutama liiketila vuosien varrella. Missään näistä ei ole ollut isännöitsijää joka saisi multa edes hyvän arvosanan. Vaikka aina sanotaa ettei saa yleistää, mutta ei voi olla mahdollista että mun kohdalle on juuri sattunut ne koko Suomen surkeimmat tyypit.  Mikä siinä on että isännöitsijät ovat vaatimassa ties mitä lomakkeita, todistuksia, urakoitsijoiden tietoja, mutta kun heiltä kysytään jotain, niin kukaan ei vastaa… Usein heiltä pyydetty tieto on asukkaalle hyvinkin tarpeelista.

Eikö isännöitsijöille juuri makseta siitä, että jos talossa tai taloyhtiössä on jotain ongelmaa, niin he hoitavat sen.. Tai jos heiltä pyydetään titeoa liittyen talon vaikka korjauksiin, ilmanvaihtoon, remontteihin yms niin he kertovat vastauksen?. Voi olla että mulle on vaan sitten saatunut Tampereen surkeimmat isännöitsijät kautta aikojen. Mää en koe olevani sellainen asukas, joka valittaa kaikestta. Sanon asiasta ja jos sitä ei ole niin olen hiljaa. Olen vähään hyvin tyytyväinen… Eniten mua ärsyttää se ikuinen ja ainainen valehtelu ja se, että asioita ei saada hoidettua…. ajoissa tai koskaan..

Jos mää ajattelen vaikka mun liiketilaa Ratinassa, niin siitä asti kun siihen olet tullut noin 5 vuotta sitten, niin olen säännöölisesti ilmoittanut, että meidän ilmanvaihto ei toimi kunnolla… Joku tyyppi tulee vaihtamaan suodattimen ja sanoo, että se on kunnossa. Vartin päästä vilkkuu taas punainen valo, ja näytössä lukee että tuloilma pysäytetty… Taloyhtiön toimesta suodattimet kuuluu vaihta 2 kertaa vuodessa, mutta näin ei ole koskaan ilman soittelua ja kyselyä tapahtunut. Joku huoltomies sanoi että tilaa itse niitä suodattimia ja seuraava sanoi, että et saa koskea koko laitteeseen, kolmas imuroi laitteen ja  neljäs sanoi että se on rikki ja vuotaa ja teippas sen maalarinteipillä. …. Huoltoyhtiökin on talossa vaihtunut varmaan 5 kertaa. Nyt vihdoin se on sellainen mikä on palvelultaan ihan 6/5 ja otti asian hoitaakseen… ei edelleenkään isännöitsijä.

Mun on pitänyt joka vuosi valittaa ilmanvaihdosta useita kertoa ja saan aina saman vastauksen: Joo nyt se on kunnossa….. Ei se nyt kai jumalauta normaalia ole, että ovea pitää pitää pakkasellakin auki, että ilma vaihtuu.  Kyseessä on kuitenkin uusi talo, mikä ei ole edes kymmentä vuotta vanha. Mää huomaan ihan omassa olossanikin, että ilma ei vaihdu ja mitä pidempi päivä, niin sitä väsyneempi oon. Nyt vuosien jälkeen kun sinne vihdoin tulee joku ihan oikea asentaja ja sanoo että ilmeisemmin tämä laite on tähän tilaan liian pieni… No kappas kehveliä….. että ihan liian pieni….

Lähinnä tässä koko isännöintihommassa mua mietityttää se, että mää en tiedä ketään kuka olis tyytyväinen omaan isännöintifirmaan.Kukaan ei puhu niistä koskaan mitään hyvää.  Niille kuitenkin maksetaan kyseisestä palvelusta, niin mitenkä ne ei saa hoidettua asioita? Ihan samalla tavalla, kun yritin saada Boholle sähköjä… Osoitteella ei löytynyt sähkölaitoksella jakelupistettä… Kysyin osoitten tarkennusta ja sain vastauksen, että tää se kyllä pitäis olla…. Kysyin 3 kertaa sitä hemmetin mittarilukua, jotta saan sähkösopimuksen….. mitä en siis ole vielä tähän päivään mennessä saanut ja olen ollut tilassa marraskuun puolesta välistä, Loppujen lopuks mun postilaatikkoon oli tullut edellisen asukkaan kirje, jonka nimen perusteella sain hankittua sähkösopimuksen, jolla pystytiin paikantamaan mittari…

Jos ne isännöitsijät eivät tee hommiaan, niin kiinnostais tietää että mitä hittoo ne tekee päivät pitkät? Onko sillä samalla firmalla miljoona eri taloyhtiöö hoidettavana ja yksinkertaisesti on vaan ahnehdittu liikaa. Sitä ei kannata edes vaihtaa, koska kaikissa on sama tilanne.  En siis nyt tarkoita huoltoyhtiöitä vaan nimenomaan niitä isännöitsijöitä. Toki silloinhan asiat on hvvin, jos talossa ei ole mitään vikaa, eikä tarvi mitään korjauksia, mutta uusissa taloissa valitettavasti niitä vikoja on enemmän kun laki sallii…. Milloin tulee lumet oven alta kun on rakennusvaiheessa ”unohdettu” laittaa kynnys…. milloin on mitäkin vialla. Tässä kohtaa ehkä ärsyttää eniten se, että joudut itse soitteleen miljoonaan kertaan perään, että homma hoituu. Maksat vielä siitä palvelusta sille firmalle, joka tulee ja tekee silloin kun huvittaa. Ja se oma aika mitä tähän joudut käyttämään on ihan älytön.

Olishan se varmaan toki itsekkin erilaista hoitaa asiaa, jos olis vaikka eläkkeellä, mutta kun en ole ja siks mulla ei ole aikaa kirjaimellisesti viittä vuotta vaan odotella. Ilmanvaihto on nimenomaan yks se ongelma uusissa taloissa ja liian usein ne on tehty päin persettä, mistä taas saadaan lukea lehdistä, kun uudet rakennukset on homeessa.. Mitä jos ne tehtäisiin kerralla kuntoon ja hoidettaisiin niiden laitteiden huolto asianmukaisesti ja vaikka ihan tarkastettaisiin laitteet parin vuoden välein? Maksan ihan mielelläni, jos saan rahoille vastinetta. Maksan myös siitä, että saan hengittää hyvää ilmaa, mikä ei kaikissa työpaikoissa ole itsestään selvyys. Kertokaa ihmeessä jos teillä on hyviä kokemuksia isännöitsijöitä.

Kuvat Noora Näppilä Mekko House on Brandon*

16 kommenttia

  1. NK kirjoitti:

    Valitettavasti EI ole positiivista sanottavaa täälläkään. Ja taloja on elämäni aikana ollut monia, samoin isännöitsijöitä. Nykyisen talon äijää ei koskaan ikinä saanut kiinni millään keinolla! Ei soittaen, ei sähköpostilla, ei hyvällä eikä pahalla. Tilalle vaihtui uusi isännöitsijä, nainen. Tämä osaa joskus (ei aina) jopa vastata sähköposteihin, mutta hommat eivät kyllä hoidu. Aina on jotain tekosyitä tai ”joo, katellaan”-linjaa. Ollaan miehen kanssa vitsailtu, että pitäis perustaa isännöintifirma. Palkka juoksisi tekemättä mitään! 😀

  2. Sari kirjoitti:

    Valitettavasti huonoja kokemuksia täälläkin.

    Tosin isännöintifirmassa työskennelleenä uskon, että ongelma piilee usein siinä, että on vain liikaa kohteita yhden ihmisen harteilla. Toki osa isännöitsijöistä saa enemmän aikaan kuin toiset… Tai sitten tekevät työajan ulkopuolella hommia.

  3. Joku kirjoitti:

    On paljonkin hyviä kokemuksia. Ehkä siksi kun alalla ollut töissä pitkään niin tiedän mitä näiden ”laiskojen surkimusisännöitsijöiden” päivissä oikeesti tapahtuu. Murto-osa hoitamattomista asioista on todellisuudessa sen isännöitsijän vika kun ei hänellä paljon missään oo sanavaltaa hoitaa yksin. Että asiat odottelee aina jos jonkinlaista henkilöä ja lupaa (mm. taloyhtiön hallitus – ne vasta onkin..). Ja se, että rakennetaan sutta ja paskaa ei ainakaan isännöitsijän vika ole eikä sitä ilmanvaihtoa saa korjattua millään taikasauvalla. Mut joo, löytyy laiskoja, tyhmiä, liian kiireisiä, ylityöllistettyjä, hölmöjä jne mutta isoin osa ketä mä tunnen on kyllä asiansa osaavia ammattilaisia.

  4. Päivi kirjoitti:

    Olen aikaa sitten todennut, että isännöitsijäksi on pääsyvaatimuksena, että osaa vastata kaikkiin kysymyksiin joko ”täytyy katsoa” tai ”huomenna”.

  5. Tiina kirjoitti:

    Olen itse ammatti-isännöitsijä ja tulosvastuullinen yksikön vetäjä. Kuulisin mielelläni jos kysymyksessä olisi oman toimistoni isännöitsijä, joka ei hoida asioita ajoissa tai kuten lupaa. Samaten haluaisin myös kuulla jos on viivettä vastaamisessa.
    Joten suosittelen ottamaan yhteyttä isännöintitoimiston esimieheen, kerro mitä ongelmia olet kohdannut, miten olet isännöitsijää kontaktoinut ja miten saanut tai ollut saamatta vastauksia asiaasi.
    Uskon, että sillä lailla varmasti asiat selviää. Myös hallituksen puheenjohtajaan voi ottaa yhteyttä jos kokee, ettei ole saanut oikeanlaista palvelua.

    En kuitenkaan lähtisi yleistämään, että kaikki meidän ammattikunnan edustajat olisivat jotenkin huonoja tekemään työtä mistä meille maksetaan, yleensä tyytymätön asiakas äänestää jaloillaan ja jos kaikki olisivat tekemättä mitään, ei Suomen suuri rakennuskanta olisi kenenkään hoidossa.

    Harmin paikka kerta kaikkiaan, että olet kokenut saavasi huonoa palvelua isännöintitoimistoissa. Toivottavasti saat vielä hyvää isännöintipalvelua 🙂

    • primebody kirjoitti:

      Esim liiketiloissa on usein erilaisia asioita kun vaikka asunnoissa. Olen myös kokenut että liiketiloihin kohdistuva palvelu on aina poikkeuksetta huonompaa, koska niissä on usein vuokralaiset. Mikään pyytämäni asia ei ole hoitunut ja samoja asioita joutuu jankkaan vuodesta toiseen… se ärsyttää. Hyvä ettei kaikilla ole näin

  6. Emppu kirjoitti:

    Mulla taas päinvastaisia kokemuksia! Meidän taloyhtiön isännöitsijä on aivan huippu ammattilainen! Hän hoitaa kaikki asiat, mitkä lupaa ja aina vastaa tai soittaa takaisin. Olen tosi tyytyväinen häneen ja hienosti vetää aina kaikki yhtiökokoukset myös. Hän myös hyvin kertoo asukkaille mistä mikin hinta esim. Koostuu tai miksi johonkin on mennyt niin ja niin paljon rahaa. 😊👏

  7. Henni kirjoitti:

    Näin tamperelaisena kiinteistönvälittäjänä tulee törmättyä jos jonkinlaisiin isännöitsijöihin, mutta valitettavasti ehkä yksi kymmenestä osaa hommansa kunnolla, palvelee, vastaa kysymyksiin ja auttaa monessa asiassa. T.I.K isännöintifirman Tommi Salonen sekä Kiinteistötahkolan Markus Nuutinen on jääneet positiivisesti mieleen nimenomaan aktiivisesta työskentelytavastaan.

    Kannattaa siis taloyhtiöissäkin kilpailuttaa isännöintifirmat, mikäli hommat ei meinaa toimia kunnolla. Näitä huonoja isännöitsijöitä nimittäin on harmillisen monessa yhtiössä.

  8. Isännöitsijän vaimo kirjoitti:

    Onpa todella ikävää kuulla, että sulla on noin huonoja kokemuksia isännöitsijöistä.
    Totta on, että heitäkin on ihan sysipaskoja yksilöitä, kuten kampaajiakin, mutta isännöitsijöitä on myös todella hyviä ja asiakkailleen omistautuneita, kuten kampaajiakin.
    Vierestä yhtä isännöitsijää ja hänen työtään seuraavana uskallan sanoa, että hyviäkin isännöitsijöitä todella on. Ja se työmäärä mitä esim. tämä isännöitsijä tekee vaikka näin kevään kynnykseltä alkukesään asti, kun on hoidettavana yhtiökokoukset ja hallituksien kokoukset, on ihan valtava ja päivät on neljä päivää viikosta kellon ympäri. Ja tätä kestää tosiaan monta kuukautta.
    Hän myös hoitaa samantien hänelle tietoon tulleet epäkohdat siinä määrin, kuin hän pystyy tai delegoi ne eteenpäin huoltoyhtiöille. Ja kyllä, myös varmistaa, että asia on tullut kuntoon.
    Ja tosiaan paskojen rakennusten rakentaminen ja siitä aiheutuvien ongelmien syy ei ole isännöitsijän, mutta isännöitsijä on se, joka siitä ottaa sen paskaan vastaan.
    Tämä mainitsemani isännöitsijä ei jätä asioita puolitiehen, soittaa takaisin, vastaa sähköposteihin.
    Hän on myös saanut usein kiitosta työstään asiakkailta. Hänen perässään on vaihdettu isännöintifirmaa, jotta saisivat hänet isännöitsijäksi. Nyt hän joutuu myymään eioota, koska ei halua ottaa enempää taloyhtiöitä itselleen, jotta pystyy hoitamaan nykyiset parhaalla mahdollisella tavalla. Liki 30 taloyhtiötä on hänellä hoidettavana ja mukana on myös niitä liiketiloja. Asunto tai liiketila, osakas tai vuokralainen, niin hän kyllä suhtautuu kaikkiin samalla tavalla.
    Samaan aikaan, kun hän omistautuu asiakkailleen, hän omistautuu myös perheelleen työajan ulkopuolella. Näin keväisin perhe on vaan se, joka joutuu tyytymään vähempään ja kolme lasta ja vaimo kaipaavat isää ja miestään. Mutta tämä on heillä tiedossa ja kesäksi helpottaa ja perhekin saa taas viettää yhteistä aikaa enemmän isän työpäivien jälkeen.
    Hänen työmääränsä ja työlleen omistautuvuutensa huomioon ottaen, kyllä, isännöitsijätkin ansaitsevat palkkansa. Ainakin tällaiset.
    Olen tämän isännöitsijän vaimo.

  9. Sw kirjoitti:

    Meillä kanssa aivan ihana isännöitsijä! Hoitaa hommat viimeisen päälle, tiedotus toimii ja ottaa selvää. Hänellä on selkeästi todella paljon hommaa, mutta silti jaksaa vielä olla ystävällinen ja vastailla niihin tyhmiinkin kysymyksiin.

  10. Isännöitsijä kirjoitti:

    Harmi, että sulla on ollut huonoja kokemuksia isännöinnistä, on meitä alalla myös ammattitaitoisia ja hyviä tyyppejä. En myöskään ihan tuota kaikkea pistäisi isännöinnin piikkiin.. 😊

    Isännöitsijä tietysti ei voi tietää tällaisista ongelmista mitään, jos kukaan ei ilmoita isännöitsijälle niistä mitäön. Ja jos niistö kerrotaan, niin isännöitsijä ei niitä myöskään tuu korjaamaan, vaan delegoi ongelmat eteenpäin esim huoltomiehelle, putkimiehelle, sähkömiehelle, iv-miehelle, ym. Jos tämä korjaaja sanoo että vika on korjattu ja asia hoidettu, niin miksi isännöitsijä olisi vastuussa siitä, ettei se vika korjaantunutkaan. Isännöitsijän työaika (tai pätevyys) ei riitä valvomaan, että tollaset huollot hoidetaan, vaan pitäshän sitä voida luottaa urakoitsijoihin jotka on oman alansa asiantuntijoita. Usein käy myös niin, että isännöitsijä on tilannut sen korjaajan, joka sit taas jättääkin asian hoitamatta tai hoitaa hommansa huonosti. Ja taas syyt niskoilleen saa isännöitsijä.

    Isännöitsijä ei myöskään oo vastuussa talojen rakennus- tai suunnitteluvirheistä. Isännöitsijä ei myöskään saa päättää mitä korjataan ja mitä ei jos puhutaan isoista asioista, esim ilmanvaihtojärjestelmistä. Siitä päättää taloyhtiö, eli taloyhtiön hallitus ja yhtiökokous. Isännöitsijällä ei myöskään oo valtuuksia vaihtaa huoltoyhtiötä vuoden välein, vaan siitäkin päättää taloyhtiön hallitus. Isännöitsijä tekee sitä mitä käsketään. Sinne vaan hallitukseen mukaan jos haluu vaikuttaa asioihin ja kaikki on nyt niin huonosti hoidettu. 🙂

    Isännöitsijä ei myöskään pysty vaikuttaa työmääräänsä vaan sen sanelee työnantaja. Usein niitä hoidettavia taloyhtiöitä on tyyliin 25 kpl per isännöitsijä ja asuntoja satoja tai jopa tuhansia. Siinä ei oikeesti ehi ihan kaikkea hoitamaan ja kaikkien valituksia henkilökohtaisesti tutkimaan. Ja usein se harmittaa isännöitsijää itseäänkin, kun oikeesti haluis palvella asiakkaita paremmin ym mutkun aika ei vaan riitä, vaan käytännössä ehdit hoitamaan ne kiireellisimmät, akuutit ja pakolliset asiat ja siihen se työaika sit meneekin.

    Isännöitsijää käytännössä syytetään aina kaikesta: puutteellisesta kiinteistötekniikasta, jätehuollosta, sähkökatkoista, häiriköivistä naapureista, väärin pysäköidyistä autoista, ym ym ym. Sen lisäksi isännöitsijän pitäs vastata puhelimeen, viesteihin ja sähköpostiin 24/7 max. minuutin viiveellä. Mutta isännöinti ei sais maksaakkaan mitään.

    Ja kun isännöitsijän keskimääräinen kuukausipalkka pyörii siinä n. 2500-3000€/kk paikkeilla ja työtunnit on n. 50h/vko kun ”normi-ihmisellä” on se 37,5. Usein ihmiset ei oikeesti edes tiiä mitä isännöinti tekee. Ei me vaan istuta töissä, pyöritellä peukaloita ja odotella että asiakkaat soittelee et olis jotaki tekemistä.. On tosi lannistavaa lueskella aina tämmösiä tosi negatiivisia juttuja meidän alasta. Vaikka ymmärrän kyllä, että kaikki taloyhtiön puutteet on helppo laittaa isännöinnin piikkiin.

    T. Isännöitsijä

    • primebody kirjoitti:

      Kiitos tästä kommentista. Tää koko postaus oli oikeesti tosi tärkeä, koska tämän julkaistuani alkoi asioita tapahtumaan. Todellakaan kaikki vika ei ole isännöitsijässä, mutta itse olen kokenut että olen liian monta vuotta samoista sioista sanonut ja kun kyseessä on terveys ja raha, niin on aika tärkeitä asioita. Mulla on ens viikolla tapaaminen näiden tyypien kanssa yhdessä, jotka vihdoin kuuntelee mikä on ongelma ja kertoo mitenkä asiassa edetään. Tiedän että mää enkä isännöitsijä voi tilailla mitään laitteita ihan vaan huvikseen, mutta jos ilmanvaihto on puutteelinen ja pakkasella ollaan ovi auki, niin asialle on pakko tehdä jotain… Mää uskon todella että isännöitsijät ainakin suurinosa haluaa palvella asiakkaitaan, mutta asiakkaat ei ehkä koe sitä palveluna tai hyvänä sellaisena, kun asiat hoituu todella hitaasti.

  11. MH kirjoitti:

    Meillä kävi liiketilassa varkaita just pari viikkoa sitten. Ikkuna potkastu rikki ja tultu sisään, isännöitsijä ei vielä tänäpäivänäkään ole ollut meihin asian tiimoilta yhteydessä, vaikka poliisikin on jo ottanut sinne yhteyttä. Huoltomies vain kävi muovit teippaamassa kiinni. Ja samoin asuntomme isännöintifirma kavalsi 50000€ taloyhtiön rahaa. Että ei ole vielä kovinkaan hyviä kokemuksia 😂

  12. Teresa kirjoitti:

    Hei pakko sanoa vaikka ei liity aiheesee mitenkää 😀 Siis wau oot nykyään blondi ja laihtunut myös?! Vuosia vuosia sit oon viimeks lukenu sun blogia kun yhtäkkiä muistuit mieleen 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *