Hae
Prime Life by Umppu

Mainostaisitko mun tuotetta?

 

Haluan toivottaa ihanaa alkanutta viikkoa kaikille. Sitä aina huomaa kun on hetken pois niin sanotusti kotikonnuilta, kuinka täynnä esimerkiksi sähköposti on kaikenlaisia pyyntöjä. Nykyäänhän yksi suurimmista haaveammattista varmaan on, että voisi elättää itsensä sosiaalisella medialla. Varmasti aika monelle se on vielä hyvin hatara asia mitä se oikeesti meinaa. Vaikka on ihmisiä ketkä saavat varmasti suurimman osan elannostaan sosiaalisen median avulla, niin lähestulkoon silti kaikki he tekevät jotain muuta työtä. Useinhan esimerkiksi juontavat jotain ohjelmia tai tekevät podcasteja tai jotain muuta sellaista, millä he ovat esillä ja millä he saavat myös pidettyä samalla sen sosiaalisen median tasonsa kiinnostavalla tasolla jottei seuraajat lähde. Jos ajatellaan, että ainut tulonlähde on some, niin usein siinä pitää olla sivutyönä myös jo julkkis.

Jos  haaveissa on elättää itsesi sosiaalisella medialla, niin tällä hetkellä aika pitkälti se koostuu varmasti instagramista. Mä en nyt omaa mitään valtavaa seuraajamäärää instagramissa, mutta voin sanoa että se on yksi osa mun työtä, mistä saan myös osittain palkkaa.. Nykyään on niin helppo niinsanotusti menestyä instagramissa. Voit hankkia lisää seuraajia vaikka ostamalla mikä on mun mielestä edelleen ihan super noloa, mutta sitä moni tekee.  Kuitenkin tässä piilee sellainen nurja puoli ja kerro nyt mikä.

Loppupeleissä sillä ei oo mitään merkitystä kuinka moni ihminen sinua vaikka sosiaalisessa mediassa seuraa, vaan se että kuka sinua seuraa. Kuinka paljon seuraajista on miehiä ja kuinka paljon naisia ja minkälainen ikäjakauma sun seurailla on. Jos haluaa tienata elantonsa sosiaalisella medialla on erittäin tärkeää että löydät sellaisia yhteistyökumppaneita jotka hyötyvät myös sinusta.  Mainostamalla kotimaista paikallista kivijalkamyymälää kiinalaisille seuraajillesi ei siitä hyödy kukaan. Varsinkin paikallisessa markkinoinnissa on tärkeää, että seuraajissasi on juuri sen paikkakunnan ihmisiä. Jos mainostat kuukautissuojaa on tärkeää, että seuraajissasi on suurimmaksi osaksi naisia, joilla ne kuukautiset on.

Mulla on esimerkiksi aivan turha mainostaa jotain keski-ikäisten  miesten asioita, sillä heivät seuraa minua. No eniveis. Haluan puhua myös siitä, että ei kannata suostua ihan jokaiseen asiaan. Nyt kun mä olin viikonlopun pois Suomesta, niin voin  kertoo että mulla on sähköpostissa noin 15-20 kappaletta ehdotettuja yhteistöitä muutamassa päivässä. Näissä missään ei tarjota minulle rahaa.

Jos ajattelette  että suostuisin ihan jokaiseen yhteistyöhön mitä minulle ehdotetaan, niin kotini olisi todennäköisesti täynnä leivänpaahtimesta silmälaseihin kaikenlaista tavaraa. Sillä tavaralla mä en kuitenkaan maksa mun laskuja tai ostaa vaikka ruokaa kaupasta. Yhteistöiden tekeminen ei ole sitä että sä otat vaan ilmaiseksi tavaraa ja se on jotenkin coolia, vaan sun pitää ihan oikeasti miettiä, että onko siitä tavarasta vaikka sinulle sellaista hyötyä että ostaisit sen rahalla itsellesi. Tuotteen mainostamiseen menee myös aikaa ja joskus laaja yhteistyö voi viedä päivästä viikkoon sun aikaa…

Mä mietin et jos mä osallistuisin joka ikiseen tapahtumaan mihinkä mulle lähetetään kutsu, niin mun pitäis asua Helsingissä ja hankkia joku ihminen joka rahoittais mun elämän. On kirjan julkkarireita, on tuotteiden lanseeraustilaisuuksia on jos jonkin näköstä kekkeriä. Musta tuntuu että moni vähän sokaistuu ja huumaantunut siinä, niin kutsutun sometyön alkutaipaleella näistä tapahtumista. Mutta muistakaa että jos te teette joskus vaikka jotain yhteistyötä näkyvyyttä vastaan ja jos teillä on iso näkyvyys niin se yritys voi hyötyä teistä ihan silmittömästi verrattuna vaikka siihen, että se maksaisi johonkin lehteen kalliin mainoksen ja sinä saatat saada jotkut kivat patalaput kiitoksena siitä. Ei oo olemassa niitä ilmaisia lounaita niinkuin varmaan kaikki tietää ja haluun kirjottaa tän ihan sen takia, sillä tuntuu että joidenkin mielestä on jotenkin todella hienoa kun siellä Instagram feedissä on teksti kaupallinen yhteistyö.

Aina kannattaa miettiä se että yhteistyön tarkoitus on se että molemmat hyötyy siitä. Kun sulla on  100 000:iä seuraajia voit saada vaikka 1 000 € pelkästä Instagramin yhteistyöstä  ja kun sinulla on 1 000 000:ia seuraajia niin joku voi maksaa sitten vaikka 1 000 000:n. Se useesti tarkottaa ja siinä vaiheessa sitä että sinun pitää olla niin suuri julkkis, että ihmiset haluavat ostaa tuotteen juuri sen takia koska sinä käytät sitä. Muutaman 1 000:n seuraajan avulla voit Instagramin yhteistyöstä saada varmaan 50:stä eurosta muutamaan 100:aan euroon aivan maksimissaan. Mutta miettikää itse sitä että mihinkä haluatte antaa ne omat kasvonne ja mikä sen hyöty siitä teille on.

Myös yritykset ottaa tästä kaiken ilon irti ja tarjoaa lähes aina tuoteyhteistyötä…. Jos et tarvitse tuotetta, niin älä ota sitä vastaan. Mieti onko sun järkevämpää tehdä päivä töitä ja saada siitä tulo, kun vaikka sommitella tuotteita pitkin kotia ja ottaa lavastettuja kuvia. Mieti kauanko käytät aikaa sielä somessa ja mikä siitä on sinulle se hyöty. Mää teen itse aika harkitusti yhteistöitä, koska itse en jaksa seurata tilejä, jotka on vain maksettua mainosta. Teen sellaisia mitkä mua kiinnostaa…

Kuva Noora Näppilä Asu Zara

2 kommenttia

  1. Jonna kirjoitti:

    Hyvin kirjoitettu. Itse en jaksa esim seurata tilejä jotka on pelkästään jotain lanseeraus tilaisuuksia yms.

  2. Tanja R kirjoitti:

    Totta joka sana. Kirjoitin itsekin tästä teemasta niiden yhteistyöyritysten näkökulmasta aiemmin, moni bloggaaja / tubettaa / somettaja unohtaa välillä aivan tyystin sen että myös yrityksen tulee hyötyä yhteistyöstä. Merkintä *kaupallinen yhteistyö ei missään tapauksessa oo asia joka tekee kenenkään tilistä coolimman.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.