Hae
Prime Life by Umppu

Kun työhön tuli mukaan some

*Sisältää mainoslinkkejä

Lähes jokaiseen ammattiin liittyy nykyään some. Some on tullut jäädäkseen. Yritykset palkkaavat hirveetä kyytiä some-osaajia leiviinsä, mutta kuka sitten on some-osaaja ja kuka itseään sellaiseksi kutsuu? Mun mielstä sosiallinen media muuttuu ihan yhtälailla kun työelämä. Kaikki muistaa hetki sitten villinneet koirafiltterit ja nythän ne on jo ihan noloja. Ennen kuvia muokattiin rankasti ja nyt taas arvostetaan enemmän sitä luonnollisuutta ja käsittelemättömyyttä. onko hyvä asia, että instagram feedi on harmoninen kokonaisuus, vaiko enemmän aito ja elämänmakuinen? Kukaan ei voi sitäkään tietää, koska sen päättää seuraajat.

Jokaisella firmalla, yrityksellä, tapahtumalla on nykyään omat somekanavat. Ei riitä että sitä päivitetään joskus ja jouluna. Päivitys pitää olla säännöllistä, monipuolista ja aktiivista, jos siitä haluaa saada jotain hyötyä ja sen vuoksi sielä useasti ollaan. Joskus some opastusta voi saada parhaiten teiniltä versus se, että palkkaat jonkun kalliin some-osaajan firmaan. Se kehittyy niin kovaa vauhtia, eikä ainakaan kai vielä ole mitään some-osaajan tutkintoa olemassakaan. Mää kuitenkin itse yrittäjänä koen, että jos olet yrittäjä on sun myös osattava hoitaa sun sosiaalinen media ja sen hoitamiseen on oltava aikaa ja halua. Some on myös yksi suurin markkinoinnin väylä monella alalla ja se antaa ihmisille ensivaikutelman yrityksestä ja sen osaamisesta, jotenka panosta siihen.

Mun on pakko varata mun kalenterista ihan aikaa somettamiselle, koska se on paljon mun työtä. Rehellisesti sanottuna mää markkinoin itseäni somessa. Ooon tehnyt vuosia töitä kasvattaakseni omaa sosiaalsta mediaa. Mulle on kuitenkin tärkeämpää se, että kuka mua seuraa, kun että kuinka monta.Niillä luvuilla ei ole mitään merkitystä tavallaan, jos seuraajat on sellaisia ettet ”hyödy” niistä millään tavalla. Mää haluan, että mua seuraa sellaiset ihmiset, jotka on oikeesti ja aidosti mukana meiningissä. Ja puhun nyt tietenkin siinä perspektiivissä että somella halutaan tehdä tuloksellista kasvua.

Musta on nykyään ihan jopa älytöntä kuulla yrityksiltä tai yrittäjiltä, että ei mulla oo aikaa päivittää somea…. Siihen on löydyttävä aikaa ja siihen on oltava myös kiinnostusta. Jos sun somen viimeisin päivitys on hyvää joulua, niin miettikää minkä kuvan se antaa yrityksestä….. Sen että sielä ei mikään hoidu ja mihinkään ei jakseta panostaa.

Some on myös todella informatiivinen kanava. Kampaamossani nykyään moni asiakas ei halua enää lehtiä, vaan selailee puhelinta. Jo se kertoo että kaiken markkinoinnin kannattaa olla sielä verkossa. On toki poikkeuksia. Mää itse tykkään seurata yllätyksellisiä ja humoristisia tilejä. Mää en jaksa katsoa samaa toistavaa tylsää meinikiä päivästä toiseen, koska ne ei tavallaan anna mulle yhtään mitään. Vaikka tavallaan somea on hyvä suunnitella, niin haluan kuitenkin nähdä sielä sellaista real life meininkiä ja hieman mitä tapahtuu kulissien takana.

On olemassa vaikka mitä itseään somevelhoiksi kutsuvia ihmisiä. Tee näin ja näin saat yhdessä yössä miljoona seuraajaa. Käytä tätä ja tätä niin sama homma….  Kun kommentoit sitä tätä ja tota niin nouset sinne, tänne ja tonne….. EI! jos sää et ole mielenkiintoinen tyyppi tai jos sun yritykses ei omista mitään muista erottuvaa, niin voi olla vaikka hakkaisit sitä somea tunti tolkulla niin sua ei vaan seurata, koska olet tylsä.

Mitä siitä hyötyy, kun on paljon seuraajia? Siitä hyötyy sen että sun viestit, sanomat ja kuvat saavat suuren näkyvyyden ja viesti leviää. Sillä on silti paljon suurempi merkitys kuka sua seuraa ja onko sun seuraajat intensiivisiä. Mää esimerkiksi keskityn paljon mun somessa mun työhön. Mua seuraa naiset 86% ja loput miehiä. Musta se on just siistiä, koska mun sisältö on suurimmaks osaks suunnattu naisille.

 

Mää haluan auttaa ihmisiä ja teen erilaisia videoita, kulpailuita yms. Sitten taas vaihtoehtoisesti kuvaan tavallista perhe-arkea ja vaikka sun mitä. Kanava tuottaa monipuolista sisältöä. Mulle myös vuorovaikutus on todella tärkeää ja mää kirjoittelen päivittäin paljon mun seuraajien kanssa, mikä on kivaa.

Mää en ite juurikaan roiku somessa, vaan aina teen sillä melkein jotain ”hyödyllistä”. Postaan kuvia ja markkinoin tavallaan itseäni ja tekemistäni, Päivitän useita eri tilejä ja siksi se vie aikaa. Musta se vaan on tätä päivää ja kaikkien pitäisi sitä osata jollain tapaa käyttää. En siis tarkoita että jokaisen ihmisen kannattaa sitä henkilökohtaisesti käyttää yllämainitulla tavalla, vaan nimenomaan yritysten.

Takki TÄÄLTÄ*

Kuvaus Noora Näppilä

-Umppu

2 kommenttia

  1. Minna kirjoitti:

    En tiedä tarkemmin noista asioista mutta näin asiakkaan näkökulmasta on ikävää jos on tehty nettisivut ja sitten kukaan ei päivitä sitä. Ärsyttää nykiä oven kahvaa kun onkin suljettu vaikka netti lupaili toista. Ja sit just nää v.2017 olevat hyvää juhannusta päivitykset ku on jääny viimiseks…

  2. Ulla kirjoitti:

    Tottahan tuo on, että yrittäjänä on nykypäivänä pakko panostaa someen. Onneksi olen sellaisessa työssä, jossa somen käyttö ei kuulu päivääni, ellen niin itse jostain syystä valitse. Tykkään kyllä selailla blogeja jne…mutta olen onnellinen kun kukaan ei pakota työn takia liittymään instaan, facebookiin tms. Olen siis ilmeisesti poikkeava yksilö tässä somemassahysteriassa (juu, keksin just uuden sanan?)

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *