Hae
Prime Life by Umppu

Julkkisten sallittu piilomainonta

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Mää luin lööpeistä artikkelin julkkisten piilomainonnasta. Se käsitteli aihetta, kuinka paparazeille lavastetaan tilanteita, jotta julkisuus arvo pysyy yllä ja kuinka paparazit myyvät kuvat lehdille julkkikset tienaavat niillä omaisuuden.  Kuvaaja on aina joku tuttu, joka vielä muokkaa kuvat julkkikselle sopiviksi. Itsehän en ole mikään julkkis, mutta minä sääntöjä rakastava ihminen oon jo miettinyt tätä asiaa kauan. En nyt puhu 7-päivää lehden julkkiksista vaan niistä, jotka ovat tunnettuja ympäri maailmaa ja etenkin Amerikassa. Miksei heitä koske samat säännöt, kun kaikkia muita ihmisiä, jotka mainostavat ja markkinoivat palveluita? Miksei huippu urheilijoita koske samat säännöt? Jos ajatellaan vaikka että kaikkien tuntema Nike on jonkun urheilijan sponsori, saa urheilija aina tietysti läjäpäin vaatteita, mutta myös huikeita summia rahaa siitä, että ylipäänsä pitää niitä päällään. Jokainen kuva hänestä mediassa on iso mainos yritykselle. Huippu-urheilijoilla saattaa olla miljoonien sopimukset brändien kanssa, mutta missään ei näy #kaupallinenyhteistyö merkintää tai että maksettu kumppanuus.

Esimerkiksi meistä blogaajista tehdään paljon valituksia piilomainonnan vuoksi. Laissa on tietyt merkinnät, mitkä pitää näkyä some julkaisuissa ettei kenellekään jää epäselväksi, että mainonnasta/tuote-esittelystä on saatu jonkinlainen korvaus. On se sitten tuote tai rahallinen korvaus. Nykyään moni pienikin somettaja myös turvautuu siihen, että kirjoittaa ”tämä ei ole maksettu mainos”, juurikin siitä syystä jos vaan haluaa kehua jotain tuotetta/paikkaa/palvelua, missä on ollut ja maksanut sen omalla rahalla. On myös paljon somettajia, jotka päivästä toiseen esittelevät yhteistyökumppaneidensa tuotteita, muttei merkitse niitä.

Yks kuka on ehkä maailman taitavin tässä on Kim Kardashian. Hänellä jutun mukaan on oma paparatzi kuvaaja, joka tulee kun hän soittaa sille. Lookki on mietitty viimeisen päälle ja jopa vartalon iho on meikattu hehkuvaksi. Hän saattaa saada miljoonia siitä että esiintyy uutuus puhelin katukuvassa, sillä usein mainostajat ovat mukana tässä paparazi juonessa…Firma saa mainosta, Kim haluamansa kuvan lehteen ja läjäpäin rahaa ja kuivaaja saa makkaran voileivän päälle. Kukaan ei puutu asiaan, mutta auta armias, jos sulla on yksi linkki blogissa ja et ole (oikeesti) muistanut klikata kaikkia mahdollisia varoitusmerkkejä lukijoille saatat saada siitä ihan älyttömät sanktiot.

Mää oon nykyään kun näihin on tullut ihan omat lait, niin hyvin tarkka kaikista merkinnöistä mun omissa julkaisuissa, koska en halua menettää työtäni tai maksaa mitään sakkoja. Jos jostain on jäänyt jokin merkintä epähuomiossa pois niin lisään sen heti jälkikäteen, mutta koitan pysyä näissä tarkkana. Huomaan edelleen paljon instagrammaajia, joilta puuttuu todella usein merkinnät. Itseäni se ei haittaa, sillä voin seuraajana päättää kenenkä julkaisuja katson ja kenenkä en, mutta tunnistan kyllä itse piilomainonnan aika herkästi. Yks missä mun mielestä mainontaa esiintyy aivan super paljon on nimenomaan urheilijoiden kohdalla ja erilaisessa lisäravinne bisneksessä. Joka kuvassa heiluu jokin lisäravinne juoma, patukka, treenivaatteet tai jauhe, mutta missään ei ole mainintaa siitä, että urheilija saa siitä joko rahallista korvausta tai tuotteita.. Tässä on kuitenkin mun mielestä iso ristiriita, sillä jos jonkun tarvii niin miksei kaikkien? Jos somettaja hyötyy rahallisesti siitä, että joku ostaa tuotteita hänen koodilla tai vastaavalla, on sekin merkittävä postaukseen, stooriin yms.

Voin ihan rehellisesti sanoa, että mun täytyy myös itse kokoajan opiskella lisää näistä merkinnöistä, koska olen välillä itsekkin ihan pihalla. Mun mielestä kaupallinen yhteistyö on ehkä selkein merkki seuraajille, jolloinka kaikki ymmärtää että se on joko maksettu rahalla tai tuotteilla oleva julkaisu. Oikeastaan jokainen kenellä on instagramissa seuraajia tekee kaupallista yhteistyötä ainakin jonkin verran. Moni haaveilee ammatista somen parissa, mutta käytännössä, jos et ole ”julkkis” niin sitä saa aika monta vuotta tehdä, että sillä tienaa rahaa sen verran, että sillä elää…

Monilla on aivan käsittämättömät harhaluulot myös siitä, mitä esimerkiksi instagramilla voi tienata. Jos sillä leivän haluaa pöytään, niin tilillä pitää olla kymmeniä tuhansia seuraajia… Ne seuraajat ei silti takaa sulle minkäänlaisia yhteistöitä. Yhteistöihin vaikuttaa usein se kuka sua seuraa, mistä ja minkä ikäiset. Jos nyt ajattelen vaikka jotain tubettajia, niin niiden seuraajakunta on usein hyvin nuorta ja niiden markkinaan iskee esim kaikki nuoria houkuttelevat jutut, kuten vaikka joku uus limpparimaku tai vaikka joku karkki :). Mun seuraajia taas kiinnostaa ihan muut jutut.. mua seuraa suurimmaksi osaksi naiset, jotenka jos mainostan vaikka super hyvää iskuporakonetta, niin mainonta ei tavoita sellaista kohderyhmää, mikä olisi sille optimaalinen.

Vielä tavallaan se huomioksi kaikille instagrammaajille, että älä koskaan sorru ostamaan seuraajia. Tee mielummin sellaista sisältöä, että saat niitä. Valheelisen seuraajamäärän ilmoittaminen yhteistyökumppaneille on tavallaan ”rikos”. Yritys ei hyödy siitä samalla tavalla. Tämmöstä juttua taas vaan mietin

Kuva Noora Näppilä

asu Zara body/Mekko sisustus Lily

-umppu

 

Yksi kommentti

  1. Milla / www.moonshapedlittlebox.fi kirjoitti:

    Ihana hame näissä kuvissa! Samaa olen miekin pohtinut, kun tosiaan tuntuu ettei säännöt koske kaikkia. Vasta muutama vuosi sitten ihmettelin tutun perheenjäsenen tuhansien arvoisia sponsseja, mutta niistä ei kuulemma tarvitse ilmoittaa ja kyseessä on kuitenkin eräänlainen urheilulaji SM- tasolla. Noille kuitenkin näkyvyyttä tulee / tuli somessa, lehdissä ja kilpailuissa. Jotenkin niin nurinkurista, kun samaan aikaan somessa vaikuttajien pitää ilmoittaa selkeästi muutaman euron purnukastakin (jopa monella eri tavalla, kuten YouTubessa), että se on saatu / sponssattu ja samaan aikaan toiset käyttää todella arvokkaita välineitä ja vastaanottavat huomattavia sponsseja kertomatta siitä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.