Hae
Prime Life by Umppu

Yrittäjä ei ole rahoitusyhtiö

Monille on haasteellista oman talouden hallinta. Ei ole käsitystä siitä mitkä on tulot ja menot. Kulutetaan kokoajan yli varojen, mistä ei seuraa muuta kun ongelmia. Taloudellista ahdinkoa ja luottotietojen menetystä.  Esimerkiksi omassa ammatissani törmään jatkuvasti sellaiseen asiaan, että asiakas ajattelee että voi käydä kampaajalla velaksi. Toisaalta silloinhan se onnistuu jos yrityksellä on esimerkiksi jonkinlainen osamaksupalvelu käytössä, kuten Klarna tai vastaava.. Harvalla pienyrityksellä kuitenkaan tälläistä palvelua on ja varsinkaan silloin kun ei myydä tuotteita vaan palvelua. Suurinosa meistä kampaajista toimii toiminimellä ja on yhden ihmisen yrityksiä.

Mun mielestä on röyhkeää tulla vaikka kampaajalle ja kysyä sen jälkeen kun se oma pää on saatu kuntoon, että sopiiko, jos maksan ens kuussa kun tili tulee? Oikeastaan usein siinä tilanteessa asiakashan on jo itse tehnyt päätöksen siitä tai hänellä ei edes ole varattuna rahaa palveluun, koska olettaa kampaajan sanovan, että kyllä se onnistuu. Asia on täysin eri jos asiaa on kysytty etukäteen ja se on sovittu. Jos kampaaja sanoisi, että ei se kyllä onnistu niin vastaus on usein että ei mulla oo nyt maksaa.

Meidän palkka koostuu täysin siitä mikä on meidän kassavirta. Jos vaikka kaikki asiakkaat kuukauden ajalta maksasi ens kuussa, niin meille ei jäis palkkaa ollenkaan itsellemme.  Ei rahaa kiinteisiin kuluihin, ei veroihin ei mihinkään. Vaikka monessa asiassa ainakin itse olen joustava, niin ilman palkaa en kuitenkaan töitä tee. Joskus sattuu myös eteen tapauksia, missä kassalla sanotaan, että saanko laskun? Eihän sitä ruokakaupassa tai missään muuallakaan osteta tavaroita laskulla. Niissä yrityksissä, missä ei ole laskutuspalvelua ei ole myöskään lasku mahdollisuutta.  Kuinka yksinkertaista? Nyt siis puhun yksittäisen ihmisen ostamasta palvelusta, enkä esimerkiksi koulutuksesta mikä usein laskutetaan.

Sitä kuulee aina kaikenlaisia selityksiä.. Joskus käy ihan tahaton vahinko, että pankkikortti tai lompakko on kotona ja se on ihan inhimillistä.. mutta aika usein se on myös se yleisin selitys. Jos koprtti ei toimi niin esimerkiksi tilisiirto on asia mihinkä voimme suostua, Tilisiirto on asia minkä kuuluu tapahtua heti. Se on eri asia, kun esimerkiksi lasku, missä on eräpäivä. Tilisiirrolla ei anneta velaksi tai maksuaikaa.

Nykyään on niin helppo maksaa verkossa, että siitä saa samantien kuitin ja rahat on viimeistään seuraavana arkipäivänä tilillä. Siihen ei mene viikkoa eikä useita päiviä aikaa. Mää oon itse ollut alalla jo todella kauan ja vuosien varrella on nähnyt yhtä sun toista. Otetaan hieno tukka päähän ja kävellään reteesti ovesta ulos ja jätetään maksamatta. Tästä syystä on jouduttu istumaan jopa käräjäoikeudessa maksamattoman asiakaan vuoksi ja se vasta on ollut silkkaa työtulon menettämistä, eikä rahoja ole kuulunut vuosienkaan päästä.

Mun mielestä jokaisen pitäisi tiedostaa se oma taloudellinen tilanne. Jos sinulla ei ole johonkin varaa, niin sinulla ei yksinkertaisesti ole ja piste. Jos haluat jotain mihinkä sinulla ei ole varaa, niin säästä tai tee lisää töitä. Jos et tee kumpaakaan, niin sinulla ei ole siihen asiaan varaa.

Tavallaan maailma on hyvin epäreilu paikka, sillä toiset voi tehdä mitä huvittaa ja toiset ei. Vaurastua voi oikeastaan kolmella eri tavalla… Joko perimällä omaisuuden, tekemällä töitä ja olemalla ahkera tai sitten rikollisella toiminnalla, mistä yleensä jää kiinni ja lopuksi ei jää mitään. Jokainen voi kuitenkin vaikuttaa siihen omaan varallisuuteensa ja vaurauteensa. Ei mulla ainakaan ole kaikkeen varaa, mutta tiedostan sen. Mulla ei tulis mieleenkään mennä vaikka istumaan kampaajalle useiksi tunneiksi ja tokaista kassalla, että sori ei mulla ollutkaan rahaa, mutta kiitti tästä ihanasta tukasta.

Tulot ja menot on laskettava niin, että ensin maksetaan ne pakolliset asuminen yms, sitten laskut ja sitten jos rahaa jää muihin asioihin niin silloin voit vaikka käyttää niitä itsesi hemmotteluun. Et voi hemmotella itseäsi muiden kustannuksella tai ainakaan sen kuka sen palvelun sinulle tarjoaa.

Missä on ihmisten taloudenhallinta nykypäivänä? Vai onko se malli vain mennyt siihen että jos tollakin on niin mullakin on oltava? en käsitä mitenkä jotkut voi vuodesta toiseen toimia samalla tavalla.

Ihmiset jotka palvelevat asiakkaita käsityöllä eivät voi monistaa itseään ja siksi  he tarvitsevat ja heille myös kuuluu saada palvelusta korvaus heti. Hei eivät juurikaan voi tehdä töitä varastoon tai etukäteen vaan se työ tehdään juuri siinä ja nyt. Mää toivon että jokainen esimerkiksi kampaajalla käyvä ymmärtää ja ottaa käytäntöön sen, että palvelu maksetaan paikan päällä. Jos kampaajalle tai vaikka kosmetologille ei ole varaa mennä, niin silloin haetaan kaupasta se väripurkki ja kokeillaan onnea. Silloin ei tarvi maksaa siitä palvelusta eikä ammattitaidosta, eikä myöskaan voi valittaa hinnoista.

Kuvat Noora Näppilä

Asu Biancaneve

-Umppu

8 kommenttia

  1. Tanja kirjoitti:

    Itse teen ripsiä ja olen kuullut mm nämä:
    – Mitä, eiks oo ihan ok, kunhan maksan ennen seuraavaa käyntiä.
    – En tarvii kuittia, mitä sillon maksaa?
    – Sori, unohdin mun ajan, harmi, nyt siitä jäi sulle rahat saamatta, mut hei, sait ihanasti vapaa-aikaa
    Yksi vanha tuttu asiakas vaan jätti maksamatta(annoin laskulle kun oli vanha tuttu tyyppi johon luotin) Perui seuraavan aikansa ja hävisi kuin tuhka tuuleen
    Tai kun asiakas saapuu ajalleen uuden koiranpennun kanssa. Kun sanon että tänne ei voi ottaa koiraa, koska jotkut asiakkaat on allergisia, ja asiakas on ihan ihmeissään että häh, eikö se nyt voisi tossa jaloissa pyöriä, ei se häiritse
    Tai asiakas joka tuo mukanaan 2 villiä lasta jotka juoksee hippaa sun työhuoneessa, koittaa väkisin koskea sun työvälineisiin ja hyppii äidin päälle hoitopedille. Sitten lapselle tulee kakkahätä ja äiti odottaa että minä menen hoitamaan lapsen vessatoimet.
    Että kaikenlaista. Tämä on mun TYÖ ja TYÖPAIKKA, sitä ei kaikki tajua. Onneksi 99% on fiksuja, ihania tyyppejä

    • primebody kirjoitti:

      Joo toi lasten kanssa tuleminen on kans aina yks murheen kryyni, jos lapset jää sun vastuulle

  2. Tintti kirjoitti:

    Siis mitä, for real?? Tullaan laitattamaan hiukset kuntoon velaksi?? Aivan uskomatonta käytöstä ja vinksahtanut ajattelutapa tuommoinen. Enpä olis kuuna päivänä voinut kuvitella, että (jotkut) asiakkaat toimivat noin kampaajalla asioidessaan.

  3. Taija kirjoitti:

    Mulle tuli aivan puskista tällainen, onks tää oikeesti totta! Samoin kuin tuo 1. kommentti Tanjalta, joka tekee ripisiä. Huh huh näitä ihmisiä, ei voi ku ihmetellä. Mulla on pienet tulot, mutta niin on myös sitten pienet menot ja that’s it!

  4. Sanna kirjoitti:

    Eikös tuo nyt ole ihan rinnastettavissa myymälä varkauteen? Joten poliisit paikalle ja homma kuntoon sitä kautta. Ihme porukkaa, pakko sanoa. En ole koskaan aikaisemmin kuullutkaan, jotta tuommoista touhutaan.

  5. Lukija kirjoitti:

    ”Voinko maksaa tään käynnin kun tulen ensikerran”
    ”Mulle tulee tili vasta ensiviikolla, voinko maksaa sitten”
    ”Peruisin tämän päivän ajan, kun mun kaveri tuleekin kylään”
    Yrittäjänä arvostan todella, kun joku joskus ihan rehellisesti sanoo, että peruu ensiviikon ajan koska on persauki. Moni ei tunnu ymmärtävän, että menetetty asiakas on 0€, eikä tunnin varoitusajalla saa tilalle ketään.

  6. Sannap kirjoitti:

    Niin samaa mieltä! Toimin itsekin kauneuden alan yrittäjänä ja nuo velaksi varatut ajat ovat valitettavasti yleistyneet! Kysytään jopa 1kk maksu aikoja. Ei ihan huvita odottaa kuukautta että saisi jo aikoja sitten tehdystä työstä rahan. Myös aikoja varataan hyvin kevyesti ja ne perutaan viime tipassa jos ei ollenkaan. En tykkää.

  7. Lallu kirjoitti:

    Näitä ”maksun siirtäjiä” löytyy kyllä (valitettavasti) monesta yrityksestäkin näin kesäisin. Jätetään tavaroiden lasku kokonaan tai osittain maksamatta ja ehkä hyvällä tuurilla maksetaan syyskuussa, vaikka tavarat ja se lasku on toimitettu jo kesäkuussa. Eipä siinä, pieni toiminimiyrittäjä varmasti pärjää ilman rahaa koko kesän ja tuskailee omia laskujaan, jotka jäävät maksamatta. Jäipä tämän pienyrittäjän lapset taas ilman huvipuistoja ja matkoja. Kiitos kaikille kauppiaille!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *