Kun oma brändäys menee pilalle?
*Sisältää mainoslinkkejä
Nykyään puhutaan paljon itsensä brändäämisestä ja siihe järjestetään paljon jopa koulutuksia. Musta tuntuu että moni on siinä aika hukassa ja ehkä lähtee viemään sitä ihan väärille urille. Mulla on aina ollut selvä se, että mulla on itselleni ja esimerkiksi omalle liiketoiminnalle aivan eri sivut. Vaikka brändään molempia, niin pidän ne erillään. On kyse sitten facesta tai instasta tai mistä tahansa, niin niiden sisältö on aivan erilaista. Mulla on blogi, minne kirjoittelen omia asioita ja henkilökohtainen some sitä varten. Toki käsittelen niissä paljon työhöni liittyviä asioita. . Olen myös pitkälti oman firmani kasvot, mutta olen tehnyt selkeän pesäeron, että esimerkiksi firman sivuilla en julkaise mitään mun omia juttujani.
Instagram:
Seuraan paljon erilaisia some tilejä ja yks asia mikä mulla pistää aina sielä silmään on nimenomaan se, että henkilö ja yritys on samassa tilissä ja mennyt aivan sekaisin. Tarkoitan tällä sitä, että jos edustan (havainnollistamiseksi) omalla tililläni vaikka jotain palvelua tai yritystä, niin sinne ei sovi joukkoon omat henkilökohtaiset asiat. Se luo yrityksestä sekä sinusta epäammattimaisen kuvan. Esim mun firman sivuille ei kuulu mun pikku hiprakassa ottamat peiliselfiet pusuhuulilla tissit tötteröllä tai se kun käyn aamulla treenaamassa. Sinne ei myöskään kuulu mun lasteni asiat, eikä oikeastaan mitkään mun muutkaan asiat. Omalla tililläni voin julkaista mitä haluan ja sinne voin myös yhdistää omia työjuttujani. mun pitää myös muistaa että mun yrityksessä työskentelee muitakin kun mää ja jos laittaisin niitä omia juttujani sinne niin ”kaikki kärsisivät”. Ja siis tää on vinkkinä ihan yleisesti että erota työ ja huvi.
Jos joku haluaa inspiroitua vaikka sisustamisesta tai muodista, , niin haluaako se sama ihminen nähdä, kun sun koira juoksee metsässä, tai sun lapselta irtoo ensimäinen hammas? Varsinkin jos kyse on sun ammatista. . Olet sitten kiinteistövälittäjä, vakuutusmyyjä, pankkiiri tai mikä tahansa henkilö, kuka työssään esiintyy virka-asussa puku päällä, tai olet sitten kampaaja, kosmetologi, kukkakauppias mitä nyt tuleekaan mieleen, niin jos haluat julkaista omia juttuja, niin tee siihen oma kanava.
Meidän kaikkien asiakkaat on nykypäivänä sielä verkossa. Ihmiset etsii ihmisiä facesta ja instagramista, niin jos haluat tulla ammatillisesti itseäsi kunnioittaen esiin niin erottele se työrooli ja oma rooli.
Vaikka moni asia on mennyt nykypäivänä pehmeämpään suuntaan ja kaikki ei ole niin virallista, niin kyllä ainakin muhun vaikuttaa henkilökohtaisesti se, että mitä ihminen tuo itsestään esille somessa. Nyt oon tehnyt paljon juttuja Balmainilla ja tavannut uusia ihmisiä ympäri maailman, niin pakko sanoa kun siinä vaihdeltiin meidän yhteystietoja, niin kyllä musta tuntu vähän härskiltä alkaa ”seuraamaan” yhtä Meksikolaista kollegaa, jonka some oli täynnä kuvia, missä hänellä on näkyvissään vatsalihakset ja kikkelin päällä pyyhe…… ja niitä meinaan riitti. Tässä asiassa olisi mun mielestä pitänyt huomioida, että olisi vaikka erillinen tili ammatillisesti ja sitten se kikkeli tili erikseen.
Jos mietin tilanteen omalle kohdalle, että multa kysytään mun yhteystietoja (mihinkä nykyään liittyy myös some) niin antaisin kuvia mun tisseistä ja persvaosta. Eihän se kerro esim mun ammatillisesta osaamiststa yhtään mitään. Nykyään insta tilin ja face sivun voi luoda lähes muutamassa minutissa. Suosittelen ehdottomasti, että jokaiselle asialle on omat tilit.
No miks esim mää itse jaan mun firman asioita mun omassa somessa? Mää jaan niitä siksi, koska se tuntuu luontevalta. Mun mielestä esim hiukset on toisaalta hyvin kevyt aihe ja oon kokenut, että esim hiuskuvat muiden kuvien joukossa näyttää kivalta ja onhan mulla paljon omia asiakkaita kavereina ja seuraajina. En silti kuitenkaan tee tätä asiaa toisinpäin sielä firman jutuissa. Jos sulla on vaikka kauneudenhoitoon liittyvät sivut mikä olisi nyt vaikka nimeltään Umpun ripset ja kynnet, niin tilin nimi viestittää jo sen, mitä sen pitäisi pitää sisällään.
Itsensä brändäyksessä pitää myös olla aktiivinen. Nykyään ihmiset panostaa someen todella paljon, koska se toimii monella suurimapana markkinointikanavana. Jos omaan someen viitsii käyttää päivässä hieman aikaa on se nykypäivänä kattavinta markkinointia mitä on. Pitää silti myös muistaa, että uusien päivitysten vuoksi et voi toimia pelkkänä julkaisijana. On tärkeää että myös sinä tykkäät ja kommentoit muiden tilijä, koska se auttaa myös sinun tilisi näkyvyydessä. Ole siis myös muita kohtaan aktiivinen. Muutaman kympin sponsoroitu mainos on pieni raha verrattuna vaikka tuhansien eurojen lehtimainontaan. Markkinoinnissa kannattaa myös käyttää sellaisia kuvia, mitkä on laadukkaita ja mielenkiintoisia ja herättävät tunteita johonkin suuntaan. Sellaiset tavalliset katalogikuvat on jo mennyttä aikaa. Markkinointi vaatii myös toistoa useita kertoja.
Hyödyttääkö ostetut seuraajat sinua? Ei. Mää itse henkilökohtaisesti jotenkin säälin niitä ihmisiä, jotka sortuu ostamaan seuraajia itselleen suosion toivossa. Tätä myös tekee yritykset. . Esimerkiksi instagramissa swipe up toiminnon saa käyttöön kun on 10 000 seuraajaa. Mun mielestä se on hyvä siinä mielessä, koska moni on tehnyt töitä sen eteen. Mää en esimerkiksi itse hyötyisi mitään siitä, että mua seuraisi 40 000 ihmistä Kiinasta mun yrityksen tilillä, koska sijantini on Tampereella. Tiesittekö muuten, että on olemassa sellainen sivusto kun ninjalitics. Sieltä voi katsoa muiden sekä oman ig tilin seuraajamääriä ja tilin kehitystä. Siinä vaiheessa kun tilille nassahtaa päivässä tuhansia seuraajia niin se alkaa jo hieman haiseen palaneelle.
Tässäkin asiassa maltti on valttia. Muista siis itsesi brändäämisessä mitä haluat brändätä. Erottele omat ja mahdollisen yrityksen toiminta toisistaan. Ole aktiivinen ja päivitä tilejäsi joka päivä. Tee tilistäsi harmoninen ja postaa laadukkaita ja mielenkiintoisia kuvia ja sisältöä. Ole myös itse aktiivinen omilla tileilläsi, äläkä käytä sitä vain julkaisuun. Toivottavasti joka sai tästä kopin, sillä some on myös tänä päivänä sun yksi täkrimpiä käyntikortteja.
Tämä asu löytyy Biancaneven mallistossa. Biancaneven vaatteet on ollut mun vakkari valikoimaa kaapissa jo useita vuosia. Laadukkaat ja kestävät materiaalit yhdistettynä täydelliseen istuvuuteen ja toimivuuteen. Nää on ollut mun kestävimmät urheiluvaatteet koskaan. Suurin osa näistä valmistetaan Suomessa, Virossa ja Liettuassa. Tuotanto on reilua ja eettistä verrattuna vaikka moneen suureen urheiluvaate brändiin. Löydät Biancaneven vaatteet täältä. Leopardi trikoot, takki
Kuvat Noora Näppilä
Hyvät huomiot! Usein jengille ei ehkä ole ihan selvää mikä on brändi tai henkilöbrändi on. Peruslähtökohtana voisi pitää sitä, että brändin pitää olla totta. Tällöin se on myös samaistuttava, inhimillinen ja henkilölle/taholle itselleen miellyttävä ylläpidettävä. Ja kuten totesitkin, on hyvä erottaa työ (varsinkin bisnes) ja henkilökohtainen tili.