Prime Life by Umppu

Lontoo oli aika jees

Lontoon reissu on nyt takanapäin. Oli kyllä ihanaa ja varmasti pakko ottaa vielä uusiksi tällä kolmen porukalla joku reissu. Mää olen käynyt nyt pari kertaa Lontoossa ja voin todella sanoa, että paljon on vielä näkemättä. Mulle tuli paljon instaan kyselyitä paikoista, hotellista yms ja ajattelin jakaa teille hieman omia fiiliksiä ja suosituksia oman kokemuksen perusteella. Lontoo on suurkaupunki ja sinne lähtiessä pitää varautua siihen, että usein joka paikassa on ruuhkaa. Jos haluat tehdä jotain spessua, niin kaikki liput yms kannattaa hankkia etukäteen. Meille itselle kävi ohraset kun ajateltiin mennä Madamm tussauds vahakabinettiin…. tajuttiin ovella että lippu olisi pitänyt ostaa hyvissä ajoin etukäteen… enkä tarkoita nyt edellisenä päivänä vaan varmaan viikkoja etupeltoon. Sama kaikissa musikaaleissa, Harry Pottereissa yms.

Mää itse suosittelen että valitsee hotellin sellaisesta paikasta, mistä pääsee kävelleen useampaan paikkaan. Hotellit Lontoossa on aika kalliita, mutta jos menee edullisemman hinnan puitteissa kauemmaksi, niin se taas sitten syö tolkuttomasti aikaa ja sitä rahaa menee siihen matkustamiseen. Hotelli on hyvä varata metron läheisyydestä koska ne toimii todella näppärästi. Metrolla liikkuminen on yhtä aivojumppaa, jos haluaa pysyä edes jotenkin kartalla missä on. Meillä on hotelli ihan super hyvällä paikalla. Oli vielä kohtuu hintainenkin tai siis ihan muina Tajous haukkoina löysin hyvän diilin.  Hotelli oli ST.James court hotelli, mistä oli kävelymatka moneen näkemisen arvoiseen paikkaan.  Tässä hotellissa on ilmeisestikin vanha puoli ja uus puoli ja me oltiin uudella puolella.  Hotelli sijaitsi aivan Ellun naapurissa. Siinä pääsi myös näppärästi London eyelle ja kun jaksoi hieman kävellä niin Piccadilly Circukselle. Kaikki kuitenkin muutaman kilometrin sisällä.

Me ihmeteltiin että mitenkä sielä oli niin jumalattomasti porukkaa, mutta myöhemmin selvis, että oli Ellun synttärit. Lontoossa säät todellakin helli. Sielä oli aivan uskomattoman lämmin ja aurinko paistoi koko reissun. Ekana päivänä me vaan kuljeskeltiin kaupungilla ja käytiin vähän ostoksilla. Lento oli hyvin aikaisin aamulla ja oltiin illasta jo aivan puhki, jotenka mentiin ajoissa nukkuun. En muista koska olisin viimeksi nukkunut niin sikeästi.

Mää en itse susosittele Lontoota pienten lasten kanssa välttämättä. Ihmisiä on niin paljon ja esimerkiksi keskustassa en ainakaan itse antais lasten itse kävellä (tarkoitan nyt esim alle 5-v). Tuntuu että itsekin välillä hukkui väkijoukkoon. Vaikka sielä on paljon nähtävää ja koettavaa, niin ei ehkä niinkään pikkulapsille. Myöskin esim metrolla kulkeminen rattaiden kanssa olisi itselle ehkä vähän ahdistavaa. Toki jos ei käytä mitään julkisia ja liikkuu yhden lapsen kanssa kävellen rattailla niin ehkä sitten.

Mun mielestä Lontoossa ei ole mitenkään super kallista verrattuna vaikka Suomeen. Ruoka esim kaupassa on paljon edullisempaa ja moni ravintola suunnilleen samaa hintaluokkaa. Metrolla pääsee edullisesti liikkumaan, jotenka mitään megalomaanista lomabudjettia sinne ei tarvi.  Metron voi muuten maksaa nykyään lähimaksu kortilla ja lapset kulkee ilman. Ei tarvitse enää metrolippuja. Kentältä menee Lontoon keskustaan noin 30min-1h riippuen liikenteestä ja minne suuntaan keskustaa menee. Taksi kentältä on noin 70-90 punnan kieppeillä. Toki kentälle menee myös junia, jos haluaa valita edullisemman vaihtoehdon.

Vaikka kyseessä on suurkaupunki niin moni asia sujui nopeasti. Paikasta toiseen pääsi liikkumaan tuubilla nopeastikkin ja niitä kannattaa käyttää. Usein se taksi ja yberi on paljon hitaampi ja moninkertaisesti kalliimpi vaihtoehto. Mää olin ihan fiiliksissä kun ehdotin että mennään sellaiselle kiertoajelulle. Ajattelin että sielä näkee mukavasti Lontoon eri kohteet, mutta ei se mennyt ihan putkeen. Keskustassa oli kaikenlaista tapahtumaa. Oli ilmastonmuutokseen liittyvää mielenosoitusta, Ellun synttärit, kulkueita ja vaikka sun mitä. Meidän opas oli elämäänsä kyllästynyt pappa, josta tuli sellainen fiilis että ne nukahtaa ihan just sen mikrofooninsa kanssa. Teitä oli suljettu ja me sahattiin yhtä ja samaa kohtaa varmaan 10 kertaa essun tassun… Oltiin ihan hevon pierussa eikä sitten viitsitty jäädä sielä kohtaa pois kyydistä. Kiertoajelu voi siis olla ihan jees tai sitten ihan hanurista.

Lontoossa arkkitehtuuri on vanhaa ja talot on todella kauniita. Sitä ei ole kai koskaan suunniteltu suurkaupungiksi ja kadut ovat todella kapeita ja kaikki ihan vinossa. Ehkä myös siksi liikkeenne on keskustassa niin hidasta. Ruoka oli joka paikassa missä syötiin, niin erittäin hyvää ja ruokapaikkoja on lähes joka kadunkulmassa.

Mun ihan lempi spotteja Lontoossa on Piccadully circus ja covent garden. Covent garden on sellainen tunnelmallinen paikka, missä on molemmilla kerroilla ollessani ollut livemusiikkia. Sielä on kiva tallustella ja istahtaa vaikka lasilliselle viiniä. Sielä on paljon kukkia ja pieniä putiikkeja. sielä on myös ilmeisemmin markkinat, missä on pieniä kojuja mistä voi ostaa käsitöitä, tuliaisia ja kaikenlaista krääsää. Kun pääsimme perille oli Vilin jalat kuulemma niin kipeät ettei enää pystynyt kävelemään ja lähdettiin takaisin hotellille.

Me tultiin viime yönä kotiin ja nyt olis edessä renkaiden vaihtoa ja matkalaukkujen purkamista. Aivan ihanaa että tässä on vielä yks vapaapäivä ennen työviikkoa, mikä onkin poikkeuksellinen koska koulutusta on joka päivä. Laitan vielä toisen Lontoo postauksen kunhan ehdin. Mukavaa viimeistä pääsiäispäivää <3

Yksi kommentti

1. Vinkkaaja kirjoitti:

Itse antaisin semmosen vinkin, että nyt kun ei oo roamingeja ja google maps osaa suht hyvin isompien kaupunkien bussiaikatauluja, niin käyttää busseja Lontoossa. Bussin yläkerrasta näkee enemmän ku metrossa, vaikka hitaampi onki ja lisäks halvempi 😉 Ihan siis tämmösenä lisävinkkinä noihin sun vinkkeihin. Lontoossa myös monesti on aika hyvin keskustassa pysäkkikohtaset live aikataulut, eikä tarvi tiedemies olla että osaa nähä pysäkin kartoista mikä bussi menee mihinkin.