Hae
Prime Life by Umppu

Miksi yrityksesi junna paikoillaan etkä saa myyntiä?

siältää kaupallisia linkkejä*

Suomessa on paljon yrittäjiä. Mikä siinä sitten on, vaikka sinulla on hyvä idea, mutta yrityksesi ei silti menesty. Moni kituuttelee pienillä tuloilla, vaikka tekee töitä enemmän kun laki sallii.  Mä oon huomannut paljon epäkohtia monella yrittäjällä ja ajattelin nyt kertoa omia vinkkejä mitenkä saat omasta yrityksestäsi menestyvämmän. Esimerkiksi Verkkokaupat on yleistyneet todella paljon. Ihmisillä on ehkä vähemmän aikaa käytettävissä, kun ennen esimerkiksi niihin kauppa kieroksiin ja pakko myöntää että esimerkiksi itse nautin siitä, että paketit tulevat suoraan kotiovelle. Voin  myös tehdä verkossa ostoksia juuri silloin kun mulle sopii.

Jos ajatellaan vaikka että sulla on verkkokauppa, missä tapahtuu se suurin myynti, niin mitä silloin pitäisi tehdä? Silloin pitää keskittyä siihen mikä asia tuo sinulle rahaa, eli myyntiin mikä on itseasiassa koko yrittäjyyden perusta. Jos esimerkiksi sun verkkokaupan alusta ei ole toimiva tai sivut ovat vaikeat käyttää, ei ole tarpeeksi erilaisia maksuvaihtoehtoja tai esimerkiksi tuotteita on liian vähän, niin siinä on jo monta kohtaa minkä takia välttämättä se sinun verkkokauppasi ei toimi.

Ihmiset ostaa nykyään fiiliksellä. Jos vaikka myyt kynttilänjalkoja, niin kuva millä sinä sen  asiakkaalle myyt on somistuskuvat ja fiiliskuvat. Ei pelkkä kuva kynttilänjalasta, koska silloin ihminen ei pääse siihen fiilikseen miltä se kynttilänjalka mahdollisesti sinun kodissa näyttää.  Ihan sama esimerkiksi vaatteiden kohdalla. Ostaja haluaa nähdä miltä se vaate näyttää ihmisen päällä. Jos sinulla on käytettävissä sosiaalinen media markkinointikanavana verkossa, niin sillon sun pitää panostaa kaikista eniten siihen oman sisällön tuottamiseen. Jokainen sosiaalisen median tili pitää olla aktiivinen ja päivittyä joka päivä. Asiakkaalle pitää luoda tarpeita miksi juuri hän tarvitsee juuri sen sinun kynttilänjalkasi. Myynti on kuitenkin se mikä yrittäjän pitää hengissä. On aivan turha kuvitella että ihmiset löytää näin valtavasta tarjonnasta juuri sinut ilman markkinointia. 

Uusien algoritmien takia moni sosiaalisen median tili, niin sanotusti katoaa. Voi olla, että vaikka sivuillasi on seuraajia ja tykkääjiä niin niistä ehkä 5 % näkee ne sinun päivitykset. Se tarkoittaa silloin sitä, että sinun pitää ostaa sosiaalisen median markkina tilaa.  Ei instagram eikä face ole enää oikeasti ilmaisia kanavia. Ei ne tuotteet välttämättä myy itse itseään jollei niitä markkinoi. On myös sanottu että ihminen vaatii noin 10 toistoa, jolloinka mainos jää vasta mieleen. Jos siis laitat maanantaina tarjouksen, että kynttilänjalat tänään miinus 10 % koko huhtikuun, niin et voi kuvitella että ne kynttilänjalat myy kuin häkää. Ehkä muutama ihminen on saattanut nähdä sen mainoksen, mutta kuinka suuri % niistä ostaa sen voi olla todella pieni. Ehkä niitä ei osta kukaan. Syynä  on huone markkinointi tai paska tarjous. Keskity myös siihen että sinun sosiaalisen median tilit ovat harmoniset ja myyvät. Tee itsellesi ihan selkeä markkinointi suunnitelma mitenkä aiot edetä vuoden eteenpäin .

Tee suunnitelmat mitään markkinoit ja milloin. Seuraa omista sosiaalisen median tileistäsi, koska on paras aika julkaisulle. Julkaise sellaisia kuvia mistä ihmiset tykkää eniten, koska usein se on silloin sitä sisältöä, mitä sinulta halutaan.  Voit myös esimerkiksi hyödyntää vaikuttajia omassa markkinoinnissasi. Markkinointi on se mistä ei voi karsia. Sillä pitää olla aina budjetti. Jos sinulla vaikka on verkkokauppa, minkä sivut on huonot niin vain se voi olla jopa syynä siihen että kauppa ei käy.

Kysy rohkeasti ihmisiltä palautetta ja mahdollisia korjausehdotuksia ja tartu niihin. Voi olla että olet itse täysin sokaistunut omalle tekemiselle, etkä nää niitä epäkohtia tai puutteita. Mää esimerkiksi markkinoin itseäni joka ikinen päivä. Teen siitä systemaattisesti ja se tapahtuu luonnostaan. Vaikka mulla on tilanne, että asiakkaita riittää, niin en voi koskaan tuudittautua siihen että niitä riittää aina. Vaikka on kuinka kiire, niin markkinointia ei voi koskaan unohtaa. 

Moni yrittäjä tekee ja touhuaa ties sun mitä. Suurin voimavara kannattaa ja pitää käyttää kuitenkin siihen myyntiin. On aivan sama esimerkiksi miltä sun liike näyttää jos sielä ei käy asiakkaita. Usein kuulee myös sellaisia selityksia, että ”mulla ei nyt ole varaa” siihen ja siihen. Budjettiin pitää aina varata rahaa niihin tärkeimpiin asioihin, kuten siihen markkinointiin. Käytä markkinoinnissa luovuutta ja tee sitä joka päivä.

Nykyään ihmiset etsii tietoa aina netistä. Panosta siis siihen, että yrityksesi löytyy sieltä. Jos et itse osaa esimerkiksi tehdä nettisivuja niin maksa sellaiselle kuka osaa äläkä tee niitä itse, koska hyvin todennäköisesti ne on silloin ”rumat” eivätkä ne toimi. Aseta itsellesi tavoitteita, vaikka joka kuukausi ja mene niitä kohti. Tee pieniä välietappeja, mitkä buustaa sua eteenpäin sun vuosi suunnitelmassa. Jos sua ei esimerkiksi kiinnosta työnteko, niin silloin ei kannata olla yrittäjänä.

Mieti mikä markkinointi hyödyttää sua eniten. Jos sinulla on vaikka kivijalka myymälä Tampereella, niin hyödytkö siitä, että sitä mainostaa esimerkiksi pääkaupunkiseudulla asuva vaikutta, jonka seuraajat ovat mahdollisesti suurimilta osin esim lapsia? Jos tuotteesi on esimerkiksi suunnattu noin 25-45 vuotialle naisille, niin hyödyttääkö sinua markkinoinnissa mies Olusta? No ei todellakaan hyödytä. Mieti aina mistä sinä saat eniten hyötyä ja yrityksesi. Ilmaista mainosta ei valitettavasti ole.

Nykyään tässä juoksevassa maailmassa on oltava mukana. Muutokset tulee nopeasti ja niihin on reagoitava. Ei voi enään vedota siihen, että näin on tehty 20-vuotta ja näin tehdään edelleen. Mää oon huomannut että monella yrityksellä ei ole edes facesivuja saati instagramia. Mun mielestä ne kuuluu luoda yritykselle jo ennen kun koko yritystäkään on olemassa.

Keskity siis siihen, mikä tuo sulle kassaan rahaa. Vaikka yritys on pieni, voi se silti olla tuottoisa. Jos haluat laajentaa liiketoimntaa, niin älä lähde siihen jos yritys ei ole vakaalla pohjalla. Se on vähän sama kun lähtis kiertään Eurooppaa autolla, josta yks rengas on jo puhki. Tavallaan suuruudenhullu saa vähän olla, mutta siihen pitää myös olla rahaa. Koita kerryttää yrityksen tilille useamman kuukauden kulut, jotta voit joskus lomailla ja jos jotain saattuu, niin et ole heti aivan pulassa pienestä notkahduksesta. Keskity asiakkaisiin, koska ne on sulle ne kaikkein tärkeimmät ja ne maksaa sun palkan. Älä pyri tekemään aina kaikkea itse. Säästä ne hommat mitä et osaa, niin oman alan asiantuntijoille ja tekijöille. Tarjoa asiakkaille aina jotain uutta. Uudistuminen on myös yritysmaailmassa yksi kovimpia trendejä. Ihmiset kaipaa vaihtelua ja uusia juttuja jatkuvasti. Panosta palveluun ja jos se ei tule sinulta luonnostaan, niin opettele sitä. Alussa on aina usein ne raskaimmat vuodet ja siihen pitää valmistautua. Mulle itselleni oli yksi tärkeimpiä asioita saada yritys mahdollisimman nopeasti velattomaksi. Aina pitää muistaa että kokoajan kaikessa voi kehittyä. Kouluttautuminen on yksi tärkeimpiä asioita. Mää en itse ravaa kaikenmaailman kissanristiäisissä jatkuvasti, koska ne ei hyödytä mun yritystä. Joillain aloilla sekin voi toimia, mutta edelleen ne ei tee sitä rahaa kassaan. On tärkeää pystyä toimimaan omien voimavarojen puitteissa. Burnout ei ole mikään kehuskelun aihe, vaan se voi joskus olla se asia, mikä vie sulta kokonaan toimintakyvyn.

Asu House of Brandon*

Kuvat Noora Näppilä

-Umppu

Yksi kommentti

  1. Anne Reinhardt kirjoitti:

    Aivan IHANA asu päälläsi. Sopii sulle täydellisesti ! Mistä olet hankkinut ?

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *