Hae
Prime Life by Umppu

Sosiaalinen media on muuttunut maksulliseksi

 

Sosiaalinen media on ihan pienen hetken sisällä muuttunut aika paljon. Ootteko koskaan kiinnittänyt huomioo siihen, että teillä ei esimerkiksi näy ihmisten päivitykset Facebookissa tai kuvat instagramissa jota seuraatte? Mua ainakin oikeesti välillä ärsyttää se,  koska mä oon sellaisten ihmisten kaveri Facebookissa ja seuraan sellasia ihmisiä instagramissa kenenkään asiat mua kiinnostaa ja nyt mä en niitä enää juurikaan nää.  Täytyy välillä oikein mennä jonkun sivuille katsomaan, mitä heille kuuluu.. Samat tyypit pyörii jatkuvalla syötöllä feedissä… Tuntuu jotenkin että kaikkeen joutuu nykypäivänä laitaan rahaa. Jopa siihen että jos jaat omia juttuja tai kuvia, niin sun pitäis maksaa että ne sun ystävät näkee ne.. Mulla on useampi sivu Facebookissa mitä päivitän. En siis suinkaan ole ainut niiden sivujen päivittäjä, mutta jos nyt otetaan vaikka esimerkiksi kampaamoni Facebook sivu esimerkkinä. Meillä on ollut Facebook sivu olemassa jo vuosia. Facebook sivu on sitä varten että voimme jakaa siellä yrityksemme liittyviä asioita, jakaa siellä kuvia töistämme ja käyttää sitä esimerkiksi asiakkaita ja meidän asioista kiinnostuneiden ihmisten informoimiseen. Kertoa hyviä vinkkejä asiakkaille liittyen hiustenhoitoon ja esimerkiksi ilmoittaa jos jollekkin on tullut peruutusaika tai vastaavaa.  Tiesittekö että tämän tyyliset sivut tavoittaa vaan pienen murto-osan sivun tykkääjistä? Kyse on muutamasta hassusta prosentista suhteutettuna tykkäuksiin.

Eli nyt vaan tykkäys ja kommenttinapit huutaan hoosiannaa, jotta voimme vielä nauttia toistaiseksi ilmaisista sosiaalisen median kanavista. Haluaisin tähän loppuun vielä kysyä, että kuinka moni käyttäis esimerkiksi facea tai ig:tä jos ne olis maksullisia? Mää joutuisin ainakin miettiin asiaa, mutta niillä tykkäilyillä ja kommenteilla me voidaan yhdessä tehdä paljon.

Ihmiset nykyään käyttää sosiaalista mediaa päivittäin jopa useita kertoja päivässä. Kyllä munkin on pakko myöntää, että jos mulla joskus sattuu joku tauko töissä olemaan, niin mulla on puhelin kädessä. Aika usein teen sillä töitä tai vastailen sähköposteihin, mutta joskus saatan vaikka kahvia juodessa plärätä Instagramin tai Facebookin feediä. Tuntuu että aina ne samat ihmiset on siellä ja ne kenenkään asiat mua oikeesti kiinnostaa niin mä en nää niitä. Esimerkiksi yrityksen sivut Facebookissa tavoittaa tykkääjiin nähden todella pienen määrän ihmisiä. Mä nyt haluaisinkin vähän haastaa kaikkia sosiaalisen median käyttäjiä. Jos voi sanoo vaikka näin: niin käykää tykkäämässä ja kommentoikaa ihmisten päivityksiin. Mitä enemmän niistä tykätään ja niitä kommentoidaan niin ne näkyy muillekkin. Silloin tulette jatkossa näkemään niitä paljon enemmän kuin esimerkiksi nyt.

Mua itteeni jotenki sapettaa se tosi paljon, että mä tiedän tykänneeni jostain sivusta tai seuraan jotain ig tiliä  ja voi olla että mä en oon nähny mitään sen sivun päivitystä kahteen vuoteen. En yhden ainoaa kirjoitusta. Jos mä esimerkiks ajattelen mun yrityksen Facebook sivua, niin sinne tuleet tykkäykset on tullut useiden vuosien aikana. Suurin osa tykkääjistä on meidän asiakkaita, mutta joukkoon mahtuu myös sellaisia ihmisiä jotka haluavat seurata meidän sivua ja nähdä mitä meille kuuluu kuitenkaan sitä näkemättä. On paljon ihmisiä, jotka ei koskaan tykkää tai kommentoi mitään… ei sekään väärin ole, mutta sillä omalla aktiivisuudella saat asioita näkyviin enenmmän.

Asu H&M kuvaus Noora Näppilä

-Umppu

5 kommenttia

  1. Mari kirjoitti:

    Tää kommenttini koskee aiempaa kyssäriäsi, minkälaisia blogeja seurataan.., ei varsinaisesti tähän maksullisuuteen( en tosiaan seuraisi mitään, mikä maksaisi, olisko helpotus -en tiedä?)
    Mutta siis sisällöntuottajien kirjoituksiin. Tykkään elämänmakuisista teksteistä, ei väliä, vaikka provosoivia, mielipiteitä, perhettä, pieleen menoja—-elävää elämää siis. Kaikki ” ihanaa” postaukset on niin over, samoin maksetut matkapostaukset , koska niissä on se imelä kehuminen niin pinnalla,tuotekuvaukset ok, jos kohtuudella ja jos sama jengi ei postais niitä samoja asioita.
    Tavallinen arkinen elämä monine tapahtumineen ja ajatuksineen ja ajankuvineen, mieleenjuolahtamisineen, mielipiteineen, tervetuloa! Se persoonallisuus ja mielenkiinto rakentuu juuri siitä yksilöllisyydestä, ei ryhmäkäyttäytymisestä.
    Hyvää talven jatkoa

  2. Cello kirjoitti:

    Yrittäjänä sinun jos jonkun luulisi ymmärtävän, ettei ilmaisia lounaita ole. Et sinäkään varmasti ilmaseksi tukkaani laita, vai mitä? Samoin ei ne verkkopalvelut pyhällä hengellä pyöri.

  3. R kirjoitti:

    Orgaaninen näkyvyys on kuollut Facebookissa. Siksi nykyään iso määrä brändejä ja yrityksiä käyttää maksettua mainontaa sosiaalisessa mediassa. Samalla mainonta on täysin kohdennettua sopiville kohderyhmille ja juuri niille, jotka oikeasti ovat kiinnostuneita yrityksestä ja sen tuotteista/ palveluista. Jo pienikin rahallinen panostus auttaa yrityksiä saamaan enemmän näkyvyyttä facessa/ig:ssä kuin se normaalisti saisi pelkästään orgaanisesti. 🙂

  4. ads kirjoitti:

    Somessa yrittäjät tosiaan yleensä maksavat siitä näkyvyydestä, ihan niin kuin kaikessa muussakin markkinoinnissa. Nyt kuulostaa vähän siltä, että yrität laittaa markkinointinäkyvyytesi asiakkaitesi vastuulle? Jos sä et näy somessa, se ei ole niiden asiakkaiden vika, jotka eivät tykkää tai kommentoi, vaan ongelma on siinä, ettet ole valmis pistämään rahaa markkinointiin. Itsellä ainakin näin kuluttajana korkea kynnys sille, että alan kaupallisia yrityksiä millään lailla somessa tukemaan. Eri asia tietysti asiat ja toiminta, jotka eivät ole kaupallisia, vaan toimivat jonkin mulle arvokkaan asian puolesta.

    • primebody kirjoitti:

      Käsitit ehkä hieman väärin. Yks ei nyt ollut pelkästä markkinoinnista. Ihan yhtälailla vaikka aamulehden jutut ei tuu näkyviin jollet tykkää joka postauksesta ja jollei he oli ostaneet markkinointia. Lähinnä siis se että miksi ylipäänsä tykkäät jostain sivusta jollet halua sen näkyvän? Ne mistä tykkää niin haluaa että näkyy.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *