Hae
Prime Life by Umppu

Joutuuko asiakas huoltokatkon maksumieheksi Lähi-Tapiolassa?

 

 

Ilmeisesti tää tammikuu on mulla tämmönen valittamisen kuukausi, mutta on todennut aina välillä kannattaa valittaa koska usein sillon tapahtuu aina jotain hyvää sen seurauksena. Tällä kertaa haluan puhua vakuutuksista. Maksan vuositasolla useita tuhansia voi olla jopa että menee yli kymmenen vakuutusmaksuja Lähi-Tapiolaan ja  mikälie sisaryhtiö Elo onkaan. Meidän koko perhe melkein oli kipeenä joulun jälkeen. Lapsia käytettiin lääkärissä vuoden ihan viimeisimpiä päivinä. Meidän sairaskuluvakuutukset nollaantuu aina vuodenvaihteessa.

Kun makasin sängynpohjalla, niin mulla ei ensimmäisenä tullut mieleen tarkastaa korvaus palvelusta onko siellä mahdollisesti juuri vuoden viimeisenä päivänä, milloinka on viimeinen päivä hakea vuoden 2018 sairaskulukorvauksia, että onko sivuilla mahdollisesti huoltokatko. Osa meidän lasten korvauksista eli puhun nyt lääkäri ja lääkekuluista haetaan verkossa ja osa puhelimitse korjauspalvelusta. Lähi-Tapiolan korvauspalvelu ei toiminut verkossa, eikä myöskään puhelimessa sillä molemmissa oli huoltokatko.

Joka vuosi jokaisessa vakuutuksissa on 100:n euron omavastuu ja kausi vaihtuu aina 1.1. Nyt puhua periaatteesta. En siis saanut haettua korvauksia, missä kyse oli useasta100:sta eurosta silloin vuoden viimeisenä päivänä. Odotin seuraavaa arkipäivää jolloinka tein hakemuksen puhelimitse ja minulle luvattiin että summat korvataan sillä ne ovat tapahtuneet vuonna 2018. Kahdesta muusta vakuutuksesta  soitin erikseen ja minulle sanottiin että tee korvaushakemus netissä ja että he selvittää että mitenkä tämä huoltokatko asia vaikuttaa korvauksiin.

Näistä useammasta 100:sta eurosta minulle korvattiin 34 €. Olin saanut vastauksen verkkoon, että  valitettavasti tämä ei riitä perusteluksi, mihinkä vastasin että mielestäni tämä on aivan törkeää käytöstä. Mun mielestä tässä asiassa asiakaspalvelu on todella kaukana siitä mitä se pitäisi olla. Näistä korvattavista summista oli siis vähennetty tämän vuoden ensimmäinen omavastuu. Miks mua ärsyttää tää asia on syynä se, että mitä  jos vaikka lapseni ei olekaan tänä vuonna sairaana ja me emme tarvitse näitä palveluja.  Hävisin tässä siis useamman sataa € vain sen helkkarin huoltokatkon takia. Miksi se katko ei  voinut olla vaikka silloin 1.1 kun on pyhä ja palvelu ei muutenkaan toimi?

Vakuutusyhtiö ovat siihen asti hyviä kunnes tulee se hetki, että olet haluamassa jotain takasinpäin. Mulla on tässä kyseisessä puljussa aika monta eri vakuutusta ja ihan vaan periaatteen vuoks mietin tässä, että siirränkö kaikki vakuutukseni jonnekin muualle. Se mitä palvelu aikoinaan oli verrattuna nyt on vaan huonontunut, vaikka nimenomaan sillä palvelulla pidetään ne asiakkaat. Jos kyseessä ei olisi ollut huoltokatko ja en vaan olisi saanut aikaan hakea niitä korvauksia, niin tilanne olisi täysin toinen ja se olisi vain ja ainoastaan mun syy kun en niitä hakenut . Mun mielestä asia pitäis muutenkin mennä niin, että vaikka se vakuutuskausi vaihtuu vuodenvaihteessa niin ne asiat mitkä ovat tapahtuneet vuonna 2018 korvataan sen vuoden 2018 mukaan ja kaikki tammikuusta alkaen menevät sitten taas sillä seuraavan vuoden sopimuksella.

Mä oon hankkinut vakuutuksia sen takia, että ne luo mulle tietynlaista turvaa. Mä oon nyt kuitenkin tässä viimeisien vuosien varrella joutunu pettyyn useemman kerran. Musta jotenkin niin älytöntä että ihmisiä kusetetaan. Vaikka toi kyseinen summa ei mun talouttani kaada, niin mulla olis ollu sille rahalle muutakin käyttöä.

Jos siis on suositella jotain hyvää vakuutusyhtiöö, minne saa lasten, aikuisten, kodin, yrityksen, ajoneuvojen ja ja ja vakuutukset ja mikä toimii paremmin kun junan vessa, niin vinkatkaa!

Kuvaus: Noora Näppilä

 

-Umppu

19 kommenttia

  1. Tuleva äiti kirjoitti:

    Itselläni hyviä kokemuksia op. Pohjolan Vakuutuksista. Sieltä hoitanut matka, kodin ja autojen vakuutukset. Nyt uutena otin syntyvälle vauvalle vakuutuksen joka oli todella kattava Firman vakuutuksista ei ole kokemusta.

  2. S kirjoitti:

    Kannattaa vaihtoa tehdessä huomioida se, että yhtiöt yleensä rajaavat jo olemassa olevat sairaudet vakuutuksen ulkopuolelle eli niistä ei enää sitten saa korvauksia ollenkaan. Jos tällaisia sairauksia sinulla tai lapsilla siis on.

    Pohjola on siinä mielessä ainakin hyvä vaihtoehto, että niillä on oma Pohjola-sairaalla myös Tampereella. Ja siellä hoito ainakin toimii kuin junan vessa ?

  3. Hannis kirjoitti:

    Ymmärrän ärsytyksen kyllä koska noi omavastuut aina harmittaa ja vakuutusmaksuja maksaa tosi isoja summia. Se mitä mä jäin miettimään tai en ehkä tajunnut oli että jos maksoit monta sataa ja otettiin omavastuu niin miten korvattiin vaan 34? Vai oliko teillä siis kaikki kolme lääkärissä ja jokaisesta meni 100 omavastuu?

  4. Tiina Kare kirjoitti:

    Itseänikin alkuun harmitti taas maksaa vuoden omavastuut, mutta positiivisesti ajatellen se on sit loppuvuoden omavastuista jo hoidettu, joskushan nekin on kuitenkin maksettava. 🙂 Toivottavasti saat asiasi kuntoon, yleensä asiolla on tapana järjestyä ihan itsestäänkin.

  5. Nanna kirjoitti:

    Op:n vakuutukset ja aspa on kyllä hyväksitodettu! Ikinä ei oo ollut mitään ongelmia.

  6. Katja kirjoitti:

    Lämmin suositus If :lle! Meillä siellä keskitettynä kaikki vakuutukset. Aina ollaan saatu nopeasti apua ja asioita helppo hoitaa. Mies kuuluu teollisuusliittoon ja itse pamiin joten ammattiliittojen myötä saadaan alennuksia vakuutuksiin. Ei mitään moitittavaa If:n suhteen.

  7. Leena kirjoitti:

    Mä en ole tän Saara Auvinen tapauksen jälkeen edes harkinnut Lähitapiolaa.
    https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://m.facebook.com/379237442173529/photos/a.542066575890614/1026070367490230/%3Ftype%3D3&ved=2ahUKEwi_4onb1-HfAhWHtYsKHYsJAv4QFjACegQIARAB&usg=AOvVaw15brb1zcaC5kkFKCRieAG9&cshid=1547070925781

    Mulla sairaskuluvakuutus Pohjantähdessä ja se on toiminut aina tosi hyvin. Toki en osaa sanoa muista vakuutuksista siellä.

  8. P kirjoitti:

    Turva ehdottomasti. Ollaan kokeiltu välillä muita ja aina palattu takaisin.

  9. Eve kirjoitti:

    Moi! Tosi kurjalta kuulostaa tollainen ”asiakaspalvelu”. Meillä on suurin osa vakuutuksista Folksamissa, olen ollut siihen todella tyytyväinen! Vaikka vaihdoimme pankkipalvelut Op:n ja olisi ollut fiksua bonusten takia siirtää myös vakuutukset, en sitä halunnut tehdä koska olen ollut niin tyytyväinen Folksamin palveluun. Mukavaa talven jatkoa! T. Eve

  10. Elluvaan kirjoitti:

    Hei Umppu. Ei ehkä kannata vaihtaa vakuutusta muuallle nyt noiddn takia. Lähitapiollalla on kuitenkin ihan toimiva Terveyshelppi, johon soittaessa ennen lääkärikäyntiä, he voi mahdollistaa lääkärikulujen suoralaskutuksen. Ja toiseks jos nyt rupeisit kilpailuttaan vakuutusyhtiöitä, niin he yleensä tekee sen niin kutsutun terveysselvityksen joka voi mahdollisesti johtaa siihen, et he ei välttämättä korvaa esimerkiksi lasten korvatulehdusta jatkossa, jos niitä on jo aikaisemmin ollut useita..
    Eli kyllä nyt kannattaa ajatella pidempään vakuutusyhtiön vaihtoa.. Koska uusi vakuutus saattaa jatkossa blokata kokonaan kaikki aiemmin olleet sairaudet ja sit ei saa niitä vähiäkään korvauksia.

    Koska kun mä rupesin kilpailuttamaan ifistä muualle, niin uudet vakuutukset ei olis korvannut mun atopiaa ja astman hoitoa ym allergioita.. Siitä syystä mulla ei ole ollenkaa enää vakuutusta koska esim ifin omavastuu oli 500€/sairaus/uus tapaturma mikä on jo aika korkea omavastuu..
    Eli toivon että mietit vielä..

    • primebody kirjoitti:

      Tässä onkin just kyse siitä että meidän lapset on tosi vähän sairaita. Esim 3-v lapsella ollut 2 korvatulehdusta ja siks nimenomaan ketuttaa että korvaus jäi saamatta, koska voi olla että vakuutusta ei tarvi koko vuonna ollenkaan, eli silloin olen vaan ”maksajana”. Huoltokatko ei voi olla asiakkaan vika ja tässä tilanteessa ihan hanurista

  11. Mariam kirjoitti:

    Fennia on toiminu meillä ihan hyvin. Nykyisin vakuutusyhtiöt tykkää lisäillä sairausvakuutuksiin kaikenlaisia poissulkevia klausuuleita, esim. jos lapsella on ollut vaikka kaksi korvatulehdusta vuoden sisällä niin sitten tämän lapsen vakuutukseen saattaa tulla klausuuli jossa suljetaan korvattavuuden ulkopuolelle kaikki korvatulehdukset. Jei. Ja ainakin silloin, kun me valittiin vakuutusyhtiöö, niin Fenniassa piti olla kotivakuutus siellä missä oli lasten vakuutukset. Tietty useimmitenhan ihmiset pitää kyllä kaikki vakuutuksensa samassa paikassa, niin mekin oltais tehty. Mutta ilmeisimmin lasten vakuutukset tulee sen verran kalliiksi vak.yhtiöille, että ne sen takia pitää myös tällaista pakkokytkentää yllä. Sulla on sen verran volyymia omissa vakuutuksissa, että ehkä kannattaa kuitenkin kysyä jos saa lapsille samassa paketissa klausuulittoman vakuutuksen. Jos kuitenkin perusterveet lapset muuten kyseessä. Jos itse olisin vak.yhtiössä töissä, ajattelisin, että lapset kasvaa, ja useimmiten sitä mukaa sairastaminenkin vähenee, joten pitäisin kannattavana asiakkuutena. En tiedä onko Fenniassa vielä samantyyppinen vakuutus kuin on ollut silloin kun vajaa 5 vuotta sitten viimeksi ostettiin lapselle vakuutusta. Silloin oli niin, että omavastuu on aina sairauskohtainen. Korvatulehduksissa samaan sairauteen saa laittaa korvaushakemuksen, jos tauti uusi puolen vuoden sisään edellisestä. Muutoin menee uusi omavastuu. Meille on ollut sillai hyvä vakuutus, kun on ollut pitkäaikaisia juttuja, johon on tarvinnu ostaa samaa lääkettä monta vuotta. Korvauskattohan niissä yksittäisissäkin sairauksissa tosin on, että joskus sekin piikki tulee täyteen. Sinuna kysyisin tuosta vuoden vaihteen keissistä Tapiolalta, että mihin vakuutusehtokirjan kohtaan he perustaa tämän toimintansa, kuinka omavastuita vähentävät. Kyllä heiltä varmasti sellainen löytyy, ja se pitää asiakkaalle tämän niin halutessa osoittaa.

  12. Sannis83 kirjoitti:

    Hei,
    Fennialla on Fenniahoitaja-palvelu eli vastaavanlainen palvelu kuin Lähitapiolalla on Terveyshelppi tai Pohjolalla Terveysmestari-palvelu. FenniaHoitaja voi varata lääkäri tms. ajan Pihlajalinnan tai Terveystalon toimipisteisiin ja laittaa suoralaskuluvan jolloin ei itse tarvitse hakea korvauksia lääkäri ym.käynneistä erikseen. Toki lääkekulut täytyy hakea vak.yhtiöltä (reseptilääkkeet). Suosittelen kysymään vak.paketin hintaa Fenniastakin jos kilpailutat vakuutukset.

  13. Nina kirjoitti:

    Op Pohjolassa kaikki toimii tosi hyvin. Siellä oma ja lapsen sairaskuluvakuutukset ja kattavimmat&edullisimmat mitä missään toisessa yhtiössä!

  14. Gitte kirjoitti:

    Meillä vaihdettiin Lähitapiolasta siinä vaiheessa pois kun laajakotivakuutus ei korvannut kun 5-vuotias poikamme heitti tätinsä auton ikkunaan kiven ja ikkuna meni rikki. Lähitapiolan mukaan vanhempien olisi pitänyt olla vieressä ei riitä että kotona oli aikuinen hänen kanssaan. Kyllä harmitti kun oli monta vuotta vakuutusta maksanut ja tuommoista ei korvannut. Vaihdettiin Op pohjolaan ja vakuutusmaksut laski monta sataa euroa ja heillä ei ole tälläistä rajausta että sen pitää juurikin olla vanhempi jos tälläistä sattuu.

  15. Sanna kirjoitti:

    Mulla oli tismalleen sama juttu vuoden vaihteessa, mut mä laitoin vaan viestin ja kuvat sinne laskelmista sinne viestillä ja pyysin heitä manuaalisesti tekemään sen korvauksen vuodelle 2018. Tästä ei tullut mitään ongelmaa. En siis tehnyt hakua normaalisti korvauspalvelun kautta vaan suoraan asiakaspalveluun. Omalle kohdalle sattui oikein hyvää asiakaspalvelua sieltä ja pahoittelut huoltokatkosta.

  16. Miude kirjoitti:

    Kannattaa tehdä kyllä ihan pyyntö tästä vaikka kuluttajasuojaan jollei asiakaspalvelun kautta saa asiaa hoidettua? Jos heidän katkoksensa vuoksi et ole asiaa saanut hoidettua kyseisenä aikana, on se Lähitapiolan asia hoitaa kuntoon ei sinun. Kyllä muutamakin satanen on kotiin päin ja puolia pidettävä! Kyseistä firmaa juuri Saaran tapauksen takia olen karttanut kuin ruttoa ja näitä vastaavia tapauksia lähipiiristä olen kuullut useita ja he tulevat vastaan vasta siinä kohtaan, kun asia viedään ”eteenpäin”. Mutta niin kauan he tuota jatkavat jos me kiltisti maksamme ja toimimme heidän tavallaan ja myönnytään siihen. Ehdottomasti asia eteenpäin ja teille rahat takaisin! Ja suosittelen kyllä Ifiä. Heillä ei ole tarvinnut itse maksaa laskuja vaan kassahenkilö hakee suoraan korvauksen kassalla 🙂

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *