Hae
Prime Life by Umppu

Miksi meille voi jättää tulematta, mutta lääkäriin ei?

Parturi-Kampaajan työ on ihanaa ja tykkään siitä todella paljon. Mun kaikki päivät on erilaisia, koska mulla käy erilaisia asiakkaita. Vaikka suuremmaksi osaksi teen vaaleita pitkiä hiuksia, niin teen silti paljon muutakin ja jokainen asiakas erilainen. Mää usein mietin sitä minkä takia meidän työ ei ole oman kokemukseni mukaan tarpeeksi arvostettua. Tai en oikeastaan tiedä onko arvostettu oikea sana sille, mitä ajan takaa.

Jos puhutaan vaikka siitä, että asiakas varaa ajan eikä ilmesty paikalle. Monissa muissa ammateissa kuten vaikka lääkärissä tai hammaslääkärissä, jos et ilmesty varaamallesi ajalle lasku tipahtaa postiluukkuun. Ainakin itse koitan aina siinä tilanteessa, kun asiakasta ei näy niin soittaa ja jos ei vastata laitan viestin. Joskus sattuu inhimillinen erehdys ja kalenterimerkintä on jommalla kummalla eri päivänä, mutta välillä käy niitäkin että ei vastata puhelimeen, eikä asiakkasta sen koommin kuulu mitään. On kadottu kun pieru saharaan. Jos kyseessä on pitkä aika, niin miltä susta tuntuis jos sulle sanottaisiin, että maanantailta et saa palkkaa ollenkaan? Meidän palkka on täysin kiinni siitä mitä me teemme. Joskus saattaa käydä hyvä säkä ja peruuttamatta jätetylle ajalle saa jonkun tilalle, mutta aina aina ei todellakaan ole niin.  Keskellä päivää pyörittelet peukaloita. Meillä on liikkeessä sellainen käytäntö, että ennen 24h peruuttamatta jätetystä ajasta veloitetaan -50%. Toki jos asiakas on pää kainalossa sairaalassa, niin asia on täysin ymmärrettevää.

Ajan siirto. Joskus on käynyt niinkin, että asiakaalla on aika samana päivänä ja hän soittaa siirtääkseen aikaa. Ei peru vaan siirtää. Tässä on ihan sama käytäntö, kun yllämainitussa, eli silloin joudumme veloittamaan varatusta palvelusta -50%, sillä siirto ei ole tapahtunut 24h ennen varattua aikaa. Se 24h on meille sellainen aika, että ehdimme myymään ajan jollekkin toiselle. Tunnin varoajalla sitä ei pysty tekemään.

Vuosi vaihtuu ja monessa paikassa nousee hinnat. Ihan yhtälailla meidän ammatissa, kun monessa muussakin palveluihin tarkoitetut materiaalit yms korottaa hintoja. Jotkut nostaa hintoja siitä syystä, että listat on niin täynnä ja silloin on mahdollisuus omaan palkankorotukseen. Syitä on monia.   Mitenkä asiassa toimitaan, jos asiakan on varannut ajan joulukuussa, mikä on tammikuussa ja ilmoitamme tammikuussa, että nostamme hintoja. Mun mielestä ihan samanlainen käytöntö, kun missä muualla tahansa. Jos tästä ilmoitetaan asiakkaalle, niin hänellä on vielä mahdollisuus perua aikansa. Varmasti jokainen ymmärtää myös sen, että ei sama palvelu voi maksaa 15-vuotta samaa hintaa. Tai no voi jos kulut ei nouse. Hintoihin sisältää hyvin monta asiaa, mistä kuluttaja ei välttämättä tiedä. Hinnat sisältää tietenkin vuokran, aineet, välineet, tarvikkeet, koulutukset, asiakas viihdykkeet, pakolliset vakuutukset ja verot, puhelin, sähkö, vesi, koneet, kalusteet ja vaikka mitä muuta.

Hinnoittelu on kans yksi asia, mikä asiakkaita välillä kummastuttaa. Jos sulla on jokin erityistaito, mitä muilla kampaajilla ei ole, niin mun mielestä olet täysin oikeutettu veloittamaan tasoosi nähden asianmukaisen hinnan. Osa kampaajista näkee valtavan työn sen eteen että kouluttautuu ympäri Suomea ja muissa maissa. He haluavat oppia ja rakastavat työtään. Kampaajia on tässä maassa pilvin pimein, mutta taso heittelee laidasta laitaan. Voi olla että Marjatta on valmistunut vuonna 1956 eikä ole käynyt ainoassakaan koulutuksessa sen jälkeen. Hänen tieto ei voi olla tämän päivän tasolla, sillä aineet on kehittyneet niin paljon.

Tästä päästäänkin siihen toiseen puoleen, eli mitä jos kampaaja joutuu perumaan aikasi? Mun mielestä on yhtä oikeutettua, kun missä tahansa muussakin ammatissa, että kampaajakin voi joskus olla kipee. Voin taata että kukaan ei meidän alalla huvikseen ole pois töistä, sillä menetetty tulo ei ole verrattavissa missään suhteessa mihinkään sairaspäivärahaan.  Saahan sieltä lääkäristäkin viestin, että aikasi on peruttu.  Jos olet viikon pois, niin  se on todella suuri lovi kassaan. Suurinosa asiakkaista ymmärtää asian ja harvoin tässä asiassa on mitään ongelmaa, mutta sitten on joukossa, niitä mätämunia jotka raivoavat puhelimeen.  Hakkuvat sut maanrakoon, kuinka surkea ihminen olet jne. Varmaan kaikki ymmärtää, että tipan kanssa ei paljon hiuksia tulla värjäämään. Me kampaajat ollan ihan tavallisia ihmisiä.

Tässä päästään aasia siltana taas  siihen toiseen asiaan, eli missä kunnossa asiakas on tervetullut. Pieni nuha tai yskä ei ainakaan mua itseeni haittaa henkilökohtaisesti, mutta jos esimerkisi perheessä on noroviirusta, ripulia, oksennustautia, täitä tai muita niin silloin toivomme että et tule kipeänä asiakkaaksi. Paljon on asiakkaita, jotka varaa ajan kun on sairaslomalla. Mulla ainakin on aika täynnä olevat päivät ja jos tuun itse kipeeks, niin se tuottaa mulle aikamoista säätöä saada asiakkaat sovittua jo valmiiksi täyteen kalenteriin. Jotenkin tuli tarve kirjoittaa tämä kirjoitus, sillä ainakin itse edustan ylepänä ammattiani.

-Umppu

7 kommenttia

  1. Tapsa kirjoitti:

    Täyttä asiaa tämä postaus! Vaimonikin on alalla. Jäin miettimään mikä on kantasi vastavuoroisesti, mikäli omassa perheessäsi on esim. mahatautia, tuskin asiakkaat + muu henkilökunta haluaa että itse kannat tautia kampaamolle?

    • primebody kirjoitti:

      Lähestulkoon aina olen itse siinä samassa taudissa tai hoitamassa lapsia kotona. Riippuu aina taudin laadusta ja potilaiden määrästä kotona.

  2. S kirjoitti:

    Samaa olen omassa työssäni miettinyt, joka on ajanvarausajalla tapahtuvaa terveydenhoitoa. Meidän alamme ajoista ei lähde asiakkaalle laskua ja sama asiakas saattaa toistuvasti jättää tulematta/perumatta aikaa. Vastaavasti kuitenkin meidän ohjaamista lääkäriajoista, joille ei ilmaannuta, lähtee lasku. Samaa käytäntöä tulisi mielestäni noudatta myös meillä, perumattomasta ajasta lähtee lasku, siitäpähän oppivat ja seuraavan kerran hyvä muistaa perua tai ainakin siirtää. Ajat on tiukassa ja kun ei ilmaannuta niin sitten pitäisikin seuraavalle viikolle saada kiireesti aika ”kun meille sopii vaan se päivä ja tuo aika”. Vaikka perumaton aika ei asiakkaille mitään maksa niin jollekin se maksaa, mutta eihän tämä kaikille tule mieleen tai viitsitä ajatella.
    Laittaa kyllä ajoittain ihmisten ajattelemattomuus hampaita kiristämään!
    Itse pyrin aina perumaan/siirtämään sovittuja aikoja hyvissä ajoin; oli sitten kyseessä työn puolesta tai yksityiselämässä.
    Toki on niitäkin, jotka vain unohtavat ja monesti pahoittelevatkin jälkikäteen, mutta valitettavan usein on vain piittaamattomuutta.

  3. Mia kirjoitti:

    Kun kyselit IG:ssä että miks hammaslääkärit saa lähettää laskun, mutta kampaaja ei, niin ei kai siihen ole mitään lakia etteikö kampaajat sais niin tehdä. Mutta eivät kuitenkaan tee ja ihmettelen miksi. Ja kyllä porukka sinne hammaslääkäriinkin unohtaa mennä. Eli 100% lasku vaan perään unohtelijoille!

  4. karo kirjoitti:

    Kontekstista poiketen olisi kiva joskus nähdä kuvia vaalennusprosessista ilman pidennyksiä ja viimeistelyä.
    Eli miltä hius näyttää voimakkaan vaalennukseen jälkeen ilman mitään laittamista ja olaplexejä.
    Tämä siksi , että ollaan usein tuttujen kanssa puhuttu ja kokemuksesta tiedän, että hius ei ylennsä ole noin terve ja kiiltävä usean vaalennuskerran jälkeen.

    Olisiko sinulla kuvia kullanvaaleista sävyistä? Puhut usein keltaisista vaaleista negatiiviseen sävyyn. On totta, että värinpoistolla tulee ruma kellertävä sävy, mutta kullanvaaleita on todella kauniita, vehnään ja hunajaan päin meneviä.

    • primebody kirjoitti:

      On kullanvaaleista sävyistä myös kuvia. Kulta ja keltainen ovat kuitenkin kaksi täysin eri väriä. Keltaisesta puhun negatiiviseen sävyyn siksi, koska se on usein väri hiuksessa, mitä ei ole tehty loppuun asti. Suurimmassa osassa kuvistani ei ole pidennyksiä. Mainitsen sen eleensä aina erikseen jos on. Itse teen kaikki työt niin, että hius säilyy hyvänä ja siksi suosittelen aina aisakkaalle vaalennuksen yhteydessä plexihoitoja. Kuvia on paljonkin kovista vaalennuksista ilman laittoa ja hoitoa, mutta ne on usein niitä ennen kuvia ja aika usein jonkun muun kampaajan tekemiä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *