Prime Life by Umppu

Hellou Tarto

Meillä on ollut jo pitkään aika hektistä arkea. Lähdimme koko perheen kanssa Tartoon juhlistamaan Vilin koulujen loppua ja viettämään yhdessä aikaa perheen kanssa.  Lähdimme torstai/perjantai välisenä yönä Helsinki-Vantaan lentokentältä lennolla Tarttoon. Lento meni oikein hyvin ja lapsetkin jaksoivat vaikka oli ja keskiyö. Lentomatka on hyvin nopea.. alle tunnin.

Tarton lentokenttä on pieni, mikä oli vain meille eduksi, sillä saimme laukut ja rattaat heti. Meitä oli kuljetus odottamassa, joka toi meidät suoraan meidän hotellille. Yövymme V Spa and Cofference  (ig @vspahotel) hotellissa Tarton keskustassa. Se on muutaman vuoden vanha kylpylä hotelli. Tää on ehdottomasti sellainen minne tulisin mielelläni uudelleen.

Meillä on todella kiva iso huone, missä on aivan upea kylpyhuone. Kylpyhuoneesta näkee suoraan huoneeseen. Löytyy poreet ja erilaiset valot ammeeseen niin että siellä voi rentoutua valoterapiassa.

Lapset nukkuivat kun tukki koko yön. Olivat ehkä väsyneitä matkustamisesta.  Aamulla heräsimme rauhassa ja kävimme syömässä oikein maittavan aamiaisen hotellin ravintolassa. Siitä matkasimme V Spa hotellin allas  osastolle mikä oli todella upea.  Oli erilaisia lasten altaita ja syviä altaita. Lisäksi sieltä löyty erilaisia rentoutumis paikkoja ja vielä kaiken kukkuraksi ulkoterassi, missä oli poreamme ja auringonottotuoleja. Spa oli todella ihana ja rentouttava, mutta kuitenkin sellainen, mikä sopii myös lapsille. Itsehän olisin voinut otta vähän leipiä, noissa lämmitetyissä kivipedeissä, mutta se jäi vaan haaveeks ainakin seuraavat kymmenen vuotta. Lapset pulikoivat muutaman tunnin jonka jälkeen olikin päiväunien aika.

Uimisen jälkeen lähdimme kävellen syömään ravintolaan nimeltä (ig @restoranpolpo) Polpo.  Täällä vietetään valtakunnallista lasten päivää ja kaupunki oli täynnä erilaisia tapahtumia. Oli ihana vaan tallustella pitkin katuja ja katsella kaupungin menoa. Kaikki syömämme ruokaa täällä on ollut todella hyvä ja vahva suositus ravintola Polpolle, missä olimme lounaalla. Ruoka oli aivan tajuttoman hyvää ja kaikki maut oli kohdallaan. Minä söin kalaa ja Juuso pihvin ja kyllä todella maistui hyvältä. Mun annoksessa oli tankoparsaa, mitä inhoan, mutta sekin maistui oikein hyvälle. Se mikä siellä oli hienoa, oli se että lastenannokset muistuttivat samoja annoksia, mitä aikuisille tarjoillaan.  Ei ollut tarjolla niitä perinteisiä nauravia nakkeja taikka pelle Hermannin lihapullia, vaan ihan samanlaista kun aikuisille. Mää itse arvostan sitä ravintoloissa, että ruoka on laitettu kauniisti esille ja tietenkin se maku. Tässä ravintolla täyttyi molemmat. Täällä todella panostetaan annoksiin ja ne on jo ulkoisesti syötävän hyviä.

Ruoan jälkeen lähdettiin Tarton Lelumuseoon.  Se oli Tarton vanhalla alueella kauniissa rakennuksessa. Sieltä löytyi eri vuosikymmeniltä leluja ja pongasin jotain omiakin lapsuudesta tuttuja juttuja. Kuka muistaa kokis jojo villityksen tai tamagotchit? Paljon oli nähtävää ja samalla tuli paljon muistoja mieleen lapsuudesta.  Lelumuseossa oli myös todella iso leikkipaikka lapsille yläkerrassa ja sisältä löytyi hiekkalaatikko. Ihan näkemisen arvoinen paikka ja lapsia varsinkin kiinnosti lelut kysellessään jatkuvasti: mikä toi on?. Lelumuseossa kiertelimme rauhassa sillä Vivian nukkui koko ajan rattaissa. Vikke ja Vili touhotti meneen minkä kerkesivät.

Sieltä suunnasta suuntasimme Ahaa tiedekeskukseen. Se olikin sitten mielenkiintoinen paikka (ig @ahhaa_science).  Sieltä löytyy erillinen tiedekeskus, planetaario ja tiedeteatteri. Vietimme siellä useita tunteja aikaa. Lapset saivat testailla  erilaisia laitteita ja tehdä kokeita.  Saimme myös yksityisen näytöksen tiede laboratoriossa ja vielä kaiken kukkuraksi Suomeksi.  Siellä me istuttiin kuulosuojaimet korvilla näkemässä ja kuulemassa erilaisia räjähdyksiä ja mitenkä mikäkin aine reagoi esimerkiksi tulen kanssa. Ja pakko sanoo että ihan aikuisenakin ne oli mielenkiintoisia.

Siellä oli erilaisia osastoja ja meidän lasten suosikiksi muodostui ehdottomasti vesiosuus. Siellä saa tehdä erilaisia veteen liittyviä kokeita. Esimerkiksi kuinka pallo kelluu ja  minkälaisella voimalla,  virtauksista puhumattakaan. Siellä oli myös mahtava näyttely, mikä oli tehty historiallisista meren asukkaista.  Siellä pääsi myös katsomaan livenä kuinka pieni tipu kuoriutuu munasta ja sekös Vivianista oli hauskaa puuhaa.

Tiedäkeskuksen jälkeen suuntasimme takaisin hotellille.  Söimme  illallista hotellin ravintola Joycessa. Täällä on ruoka kyllä aivan täydellistä. Tarjolla on  laajalti erilaisia makuja ja kaikki ruoka mitä olen tähän asti syönyt on ollut todella hyvää. Joysessa meille osui vielä erinomainen ja oikein hyvä tarjoilija nuorukainen.  Minulla vaan ei mennyt ruokavalinnat aivan nappiin sillä lapset tyhjensivät lautaseni.  Tilasin juustotarjottimen ja kurkkukeiton mikä oli positiivinen yllätys . Juuso tuttuun tapaan söi lihaa. Minä sitten vastavuoroisesti söin lasten bataattiranuja ja ne hipoi kyllä täydellisyyttä. Ihanaa että hotellin yhteydessä on todella hyvä ravintola. Tällekkin todella vahva suositus.

Nautittiin vielä koko porukka upeat jälkiruuat ja sen jälkeen lapset menivät kylvyn kautta nukkumaan. Oltiin  koko porukka aivan puhki matkustamisesta ja teki kyllä hyvää nyt nukkua kunnon yöunet. Tarton kaupunkina erittäin kaunis ja viihtyisä täällä löytyy vaikka minkälaista tekemistä myös koen että täällä on hyvin turvallista ja rauhallista liikkua lasten kanssa. Matkakertomus jatkuu taas ja tulossa lisää suosituksia ja tekemistä Tartossa.

Visit Tarto järjesti meille kaiken ohjelman Tartossa. Oli aivan mahtava päästä kokemaan sellaisia asioita, minne en tuskin olisi itse mennyt

-Umppu

1. Tinsku kirjoitti:

Loppuiko Vilin koulu muita aiemmin?

2. Anna kirjoitti:

Ei liity tähän postaukseen, mutta ihailen sua minkälainen äiti oot teidän lapsille, reissaatte kivoissa paikoissa ja muutenki teillä tuntuu olevan kiva ja rento meininki arjessa 🙂 Itse oon vasta yhden 9kk pojan äiti, ja toivon että itselläki pysyy semmonen rentous arjessa myös lapsen kanssa. Lisäksi puet lapset ihanasti, tyylikkäästi mutta värikkäästi. Saanko udella mistä se igssä tai blogissa vilahdellu Viken sininen verkkatakki on?

• primebody kirjoitti:

Kiitos. Se on minirodinin ja adidaksen yhteistyö mallistoa.