Hae
Prime Life by Umppu

Miksi palvelu maksaa?

Mää haluan kirjoittaa asiasta: Miksi palvelu maksaa ja mihinkä se perustuu. Teen useampaa työtä kerralla. Kahdesta niistä saan palkaa ja ehkä joskus tulevaisuudessa niistäkin asioista, mitkä tällä hetkellä menee harrastuksen piikkiin. Jos lähdetään ajattelemaan asiaa niin, että kuinka moni olisi valmis esimerkiksi 2000€/kk palkan sijaan valmis ottamaan vaikka 1500€/kk? En usko että kovin moni omasta tahdostaan haluaa alentaa omaa palkaansa. Itse olen käsityöläinen ja kaikki tekemäni palvelut perustuvat oikeastaan aikaan.

Voin päivän aikana palvella tietyn määrän asiakkaita. En voi palvella massoja tai myydä palveluajani massoille. Aika vuorokaudessa on rajallinen ja siihen mahtuu tietty määrä asiakkaita.  Mää en tiedä mitenkä osaisin ilmaista asian niin, etten tule väärin ymmärretyksi, mutta koitan kuitenkin. Jos vaikka minulla tietty palvelu maksaa 150€ on sille syy. On eri asioita mistä hinta koostuu. Se ei suinkaan tarkoita sitä, että koko raha tulee lyhentämättömänä taskuuni.

Ensin siitä summasta nappaa verottaja (alv) 24% pois. Samasta summasta vähennetään myös ainekustannukset. Ne voi olla suuriakin summia esimerkiksi vaalennuksissa. Jokaisesta palvelusta on myös pieni osa kaikkia muita kuluja kuten: tarvikkeet (sakset,föönit, tuotteet), remontit, kalusteet, kahvit, lehdet, sähköt, musiikki, vesi, vuokra, markkinointi, liiketoiminnankehittäminen ja ennenkaikkea mun PALKKA. Hintaan vaikuttaa usein myös sijainti.

Mua on jo pitkään ihan rehellisesti sanottuna jopa ärsyttänyt ja pistänyt vihaksi se että multa pyydetään lähes päivittäin alennusta. Mää koen sen todella loukkaavaksi. Jos annan alennusta on se aina siitä mun omasta palkasta pois, koska ne muut kulut pysyy samana.  Ei meidän hinnoissa ole ilmaa siinä missä vaikka huonekaluissa. On myös eri asia myydä tuhat sohvaa, kun tehdä 1000 väriä ja leikkausta. Olen ollut pian alalla jo 20 vuotta ja omaan hyvän ammattitaidon, jota ylpeänä kannan, niin miksi mun pitäis laskea omaa palkkaani. ? Esimerkiksi erikoistyöt vaatii erikoisosaamista ja niihin kouluttaudutaan erikseen.

Suurinosa asiakkaista maksaa hinnastossa olevan hinnan, eikä edes kyseenalaista sitä, mutta aina joukkoon mahtuu niitä jotka sanovat että ”pistä hyvään hintaan”. Ei ole olemassa hyvää hintaa, vaan hinnaston mukainen hinnoittelu, mikä aina perustuu kuluihin. Ethän mene vaikka hammaslääkäriin sano että pistä viiden hampaan paikkaus yhden hinnalla. Tai lääkäriin ja sano että laita laaja verenkuva pienen hinnalla.

Ei ne hinnastot oo tuulesta temmattuja, vaan ne on laskettu kulurakenteen mukaan. On eri asia tehdä vaikka sellaista yhteistyötä, missä hyötyy molemmat. Jos mulla on asiakas kenenkä kautta saan jatkuvasti uusia asiakkaita tai joku kuka mainostaa mua pyytämättä niin mielelläni muistan häntä, mutta usein nämä alennusta pyytävät ihmiset on sellaisia joidenka kautta ei tule, kun sellaisia asiakkaita jotka pyytävät myös alennuksia.

Mää rakastan mun työtäni ja teen sitä mielelläni ja intohimosta. Haluan myös tehdä vain sellaisia asiakkaita, jotka arvostavat mun työtäni ja ammattitaitoa. En sellaisia, jotka ovat alennuksen perässä. Jos joku haluaa alennusta antaa ei se ole minulta pois, mutta itse en sitä tee.  Mää oon miettinyt , että jättäisin osan palveluista pois ja keskittyisin vaan tiettyihin juttuihin ehkä jopa tästä syystä, mutta saa nähdä.

Mää haluan edelleen että ihmiset ymmärtää, kuinka hienoa työtä käsityö-ala on. Kuinka se vaatii erilaisia taitoja ja kuinka se on yksi ainoista ammateista, mitä ei voi koneellistaa. Jos saan pyytää niin älkää pyytäkö alennusta sellaisesta asiasta, mikä lähtee suoraan tekijän kukkarosta. Hinta perustuu aina johonkin.

Vaikka säästäminen on hieno asia, niin pakko myös meidän on elätettävä perheemme. Jos teen päivän töitä niin yhtälailla mun kuuluu saada ihan jokaisesta tunnista palkka siinä missä kuka tahansa.

Mää itse tykkään kannattaa mahdollisuuksien mukaan yrittäjiä ja ensisijaisesti Suomalaisia yrityksiä. Vaikka joskus yritys olisi jonkun tuttuni tai tutun tuttuni niin en käytä sitä siitä syystä, että saisin alennusta. Syy on ennemmin hyvä ja laadukas palvelu, mikä maksaa sen mitä se maksaa. Koitan tietenkin suositella myös hyviä tekijöitä eteenpäin ihan vaan siitä syystä että laatu on hyvää.

Monissa asioissa hintaan vaikuttaa myös vuodet alalla, koulutustaso ja ammattitaito.

Kuvat Noora Näppilä

Asu Biancaneve* Housut* Toppi*

Lue edellinen postaus: Oliko jo korkea aika luopua joulukuusesta?

-Umppu

19 kommenttia

  1. Ansku kirjoitti:

    Täyttä asiaa! ??
    Monesti asiakas pyytää alennusta ja se ottaa aina itseäni kaaliin. Kuka tekisi töitä toiselle jos pomo tulisi sanomaan että saatkin tänään 5€vähemmän tunnilta? Ei kukaan..
    Käsityöläisammattia tekeviä ei arvosteta niin paljon kuin pitäisi, joka on todella sääli. Itse syytän tästä suuresti ns. kotipartureita jotka omaavat kampaajan koulutuksen, mutta eivät tee sitä ammatikseen.
    Jos naapurin Irmeli leikkaa alle puolen hinnan maksamatta veroja, niin ihmiset ei tunnu käsittävän sitä että yrittäjä tekee sen saman työn paremmin ja maksaa myös laillisetkulut (verot, alvit yms.)

  2. Anna kirjoitti:

    Ei nyt suoranaisesti liity aiheeseen, mutta haluaisin kuulla mielipiteesi mikä on mielestäsi parturi-kampaajien vastuu. Kävin itse laitattamassa hääkampauksen (pitkät hiukset) ja vaikka oli kokeiltu harjoituskampausta niin parturi-kampaaja epäonnistui. Hän ei meinannut saada kampausta ollenkaan tehtyä. Aina aloitti uudelleen ja kun aikaa oli enää vartti niin sanoin, että jättää auki ja vain kihartaa. Hän halusi vielä yrittää ja sai ne laitettua, mutta huonosti. Valokuvista näkee selvästi, että kampauksen alaosasta sojottaa hiuksia. Lisäksi kampaajalla meni 15min myöhempään kun värkkäsi kampausta ja tästä syystä me myöhästyimme 15min kuvauksesta, mutta maksoimme täyden hinnan. Kampauksesta maksoin 140€, mikä oli kuulemma perus juhlakampauksen hinta. Itseäni on kuitenkin jäänyt tuo harmittamaan kun hänen takiaan menetimme kuvausaikaa ja valokuvat muistuttavat aina epäonnistuneesta kampauksesta. En koe, että olisin saanut hyvitystä vaikka sainkin normikampauksen hinnalla. Kuitenkin se kampaus oli sen verran huono ja vei meidän kuvausaikaa.

    • primebody kirjoitti:

      Jokainen kampaaja toimii erilailla eri tilanteissa. Joskus syy on kampaajassa ja joskus taas syy voi olla jopa asiakkaassa.

    • Tuuli kirjoitti:

      Kampaaja teki oikein jos antoi tässä tilanteessa oikeasti alennusta. Jos siis tiedossa oli myös hääkampauksen hinta. Se on sitten eri asia miten hän on tilanteen hoitanut, oliko pahoillaan tms.

  3. Heidi kirjoitti:

    Asiaa! Sama koskee ajattelussa torimyynti, jossa aikuiset jo hokee lapsilleen ostaessaan torilta, että ”muista tinkiä, torilla kuuluu tinkiä”! Ja paskat! Eihän siellä kaupassakaan siitä maitopurkista kassalla mitään alennusta saa, koska haluat sen vaan halvemmalla.. Ihmisten on niin vaikea ymmärtää yrittäjän elämää, jos ei itse ole ollut yrittäjä ja töissä yrittäjällä.

  4. Nina kirjoitti:

    Ymmärrän.

    Itse olen yrittäjä ja juuri palkkani tippui tahtomattani useamman prosentin, vaikka tuotankin navetassani muiden suomalaisten maidontuottajien kanssa maailman puhtainta ja parasta maitoa. Silti näin kävi. En todellakaan halua, että yksikään ammattitaitoinen yrittäjä joutuisi tähän tilanteeseen. Hyvästä palvelusta/tuotteesta pitäisi maksaa hyvin mielin pyydetty summa. Itse ainakin maksan.

  5. Kauppias kirjoitti:

    Nyt on kyllä pakko huomauttaa kirjoituksestasi… Olen samaa mieltä siltä osin mitä tästä palvelutyöstä kirjoitat. Mutta todella iso kasa kysymysmerkkejä tulee tämän huonekalujen myynnin kohdalla, tai ylipäänsä minkä tahansa tuotteen myymisen kohdalla.

    Kun kauppias myy tuotetta hinnoittelee hän tuotteen ihan samalla tavalla kuin palveluammatissakin hinnoitellaan palveluja. Esimerkiksi sohvan hintaan vaikuttaa se, mistä ja miten sohva on valmistettu, liikehuoneiston kulut, verot, yms. Ja tämän lisäksi pitää huomioida se, että samalla tavalla tälle myyjälle pitää jäädä palkka siitä ajasta mitä hän tuotteen myytäväksi saattamiseen ja myymiseen käyttää. Tuote kasataan, tuote somistetaan paikoilleen, päivitetään tuote näkyviin verkkosivuille, myymälässä siivoillaan, hoidetaan esimerkiksi laskutusta, vastaillaan asiakkaiden yhteydenottoihin, palvellaan asiakasta ja myydään tuotetta. Ja paljon muuta. Kate mitä tuotteen myymisestä jää, on ikään kuin palkkaa kyseiselle myyjälle. Eikä siinä ole yhtään sen enempää ilmaa, kuin vaikka parturinkaan hinnoittelussa.

    Nykypäivänä kaupanala on niin kilpailtu, että ei todellakaan pääse mitään ilmaa täynnä olevia ryöstökatteita asiakkailta ottamaan.

    • primebody kirjoitti:

      Ymmärrän pointtisi ja siinä on varmasti paljon totuutta. Se mikä ero hommassa on niin voit myydä näitä massoille. ”Voit myydä vaikka 100 sohvaa tunnissa, jos oikea ostaja sattuu kohdalle. Hiuksia voit leikata ne yhdet etkä yhtään enempää. Se oli mun pointti tässä

  6. Jenni kirjoitti:

    Paitsi että asiakkaan maksamasta 150 eurosta ei mene verottajalle arvonlisäverona 24 % vaan vähän reilut 19 %. Pakko kommentoida kun oli vähän vedetty mutkia suoraksi.

  7. Vippe kirjoitti:

    Mielenkiintoinen aihe, hyvä kirjoitus. Itse olen paljon pohtinut ja kollegoiden kanssa jutellut ilmaisesta työstä. Sitähän ei kukaan tee. Tuskin kukaan kampaaja tekee kampauksia vapaa-ajalla ilmaiseksi, lääkäri jaa diagnooseja ilmaiseksi tai kirjanpitäjä tarkasta mitään tilejä ilmaiseksi.
    Jostain syystä opettajilta oletetaan, että esim. urheiluseuroissa tai yhdistyksissä käydään vapaa-ajalla ilmaiseksi ohjailemassa ja opettamassa/kasvattamassa lapsia. Samasta työstä kuitenkin maksetaan työaikana palkkaa. Jos et jostain syystä suostu ilmaiseen työhön, millainen ihminen sitten oletkaan, kun et vapaaehtoistyötä tee?!
    Itse teen myös sitä, mutta ammattitaitoisen ihmisen kuuluu saada tekemästään työstä siitä kuuluva korvaus.?

    • Krisu kirjoitti:

      Olen itse toiminut kampaajana noin 10vuotta, ja etenkin urani alkutaipaleella oli enemmän sääntö kun poikkeus että kaverit ulos lähtiessä oletti, että tietenkin heidän hiukset laitetaan kuntoon. Kiharretaan, tupeerataan ja kammataan. Rakastan työtäni, mutta sitä saan tehdä noin 8 tuntia päivässä, ja siinä vaiheessa kun kieltäydyin tekemästä työtä kavereilleni niin olivat kyllä ihmeissään. Liikkeessä tämä työ pesun kanssa maksaisi kuitenkin vähintään sen 40-50€. Vähintään. Perustelin tämän ja silti jotkut olivat ihmeissään. Joten kyllä meiltä kampaajiltakin paljon ”oletetaan” sen enempää ajattelematta.

  8. Hautaustoimiston yrittäjä kirjoitti:

    Niin tärkeästä asiasta jälleen kirjoitat!! Minäkin olen monesti jäänyt suu auki kun asiakas pyytää palvelustani alennusta. Se on työni aliarvoimista. Kunpa tätä asiaa saisi jaettua eteenpäin jotta ihmiset ymmärtäisivät!!

  9. Katarina kirjoitti:

    Hei Umppu

    Tehdäänkö primella permanentteja? Ei ainakaan ole hinnastossa ? 🙂

  10. Kyllästynyt kirjoitti:

    Mä sanon aina kaikille alennusta vinkuville kavereille ja tuttaville, että ei käy vaan laitan sulle ylennystä hintaan! Myydään marjoja kuluttajille ja tukkuna yritysasiakkaille. Ei siis ole välttämättömyyselintarvikkeitta, jos jonkun mielestä on kallista niin sitten on ilman. Mun pussista se on pois, jos jakelen puoli ilmaseksi tavaraa maailmalle. Mun mielestä on myös erittäin loukkaavaa, että asiakas tulee kitisemään kuinka siellä ja täällä tämä sama tuote on halvempaa että mullakin pitäis olla.. huoh! En minäkään avaudu s-kaupan kassalla että naapurissa k-kaupassa tämä kahvipaketti on halvempi!

  11. Kampaaja kirjoitti:

    Olen ollut samalla alalla yrittäjänä, ja samaistun ajatuksiisi täysin. Eniten pöyristyttää tutut ihmiset, jotka olettavat ”kaverialennuksen” itsestäänselvyytenä. Tuttua yrittäjää pitäisi tukea maksamalla hyvästä palvelusta, itse mielelläni maksaisin hieman extraakin! Alennuksia en edes kehtaisi vaatia.

  12. Muusikonrenttu kirjoitti:

    Muusikkona samaistun. Välillä pitäisi soittaa vielä yksi setti tai vielä yksi biisi. Korkeakoulutettuna muusikkona ei aina jaksaisi perustella, ettei pelkällä näkyvyydellä elä, valitettavasti kulttuurialan osalta välillä ylimpiä virastoja myöten näin ajatellaan.

  13. Tiia kirjoitti:

    Sen jälkeen, kun olen itse alkanut tehdä asiakaspalvelutyötä (yli 10v sitten), en ole ikinä valittanut palvelun hinnasta. Mieluusti jopa maksan siitä enemmän. Tätänykyä esim operaattorille ja vakuutusyhtiölle. Haluan, että homma toimii, silloin kun tarvii. Mutta huonosta palvelusta en taas tahtoisi maksaa mitään. Toki ravintoloissa ymv maksan listahinnan, mutta laitan myös palautetta, mikäli palvelu on ollut huonoa. Toki samaan tapaan laitan myös palautetta vaikka ihan Prismaan, jos myyjä on ollut tosi aurinkoinen. Tai taksiin tmv. Ihmisiltä tuppaa unohtumaan se positiivisen palautteen antaminen, Haukkua kyllä osataan.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *