Hae
Prime Life by Umppu

Voiko tarjouspalvelu poljetulla hinnalla olla hyvä?

Netissä pyörii paljon mainoksia, missä tajotaan erilaisia palveluita pilkkahintaan. Tarkoitan palvelulla nimenomaan palvelua enkä esimerkiksi myytävää tuotetta. Jos ajattelen omaa alaani niin hinta perustuu aina johonkin. Palveluissa on tietty kulurakenne mikä olisi jokaisen hyvä ymmärtää (myös kuluttajan). Jos vaikka ajtellaan hiustenvärjäystä on siinä aina tietyt ainekustannukset, siihen hintaan sisältyy myös pieni osa muista kuluista (sähköt, vesi, vuokra, puhelin, netti, maksupääte, lehdet, koneet, vakuutukset yms). Siihen hintaan sisältyy myös tietenkin tekijän palkka ja verot. Kiinteät kulut on ne mitkä aina on olemassa, jotka tuskin muuttuu. Kuluissa on myöskin eroja työskenteletkö suuressa kaupungissa vai esimerkiksi pienessä kylässä, joissa vaikka liikehuoneiston vuokrakuluissa voi erot olla jopa tuhansia. Myös palkkataso on suuremmissa kaupungeissa korkeampi.

Jos tarjotaan esimerkiksi hiustenvärjäys hintaa 40e, niin sen tekijälle ei jää käteen latin latia. Jos ajattelen omalle kohdalleni, että tekisin tuolla hinnalla töitä se tuskin motivoisi minua lainkaan ja jälki olisi varmasti vähän sinnepäin. Ymmärrän kamppikset esimerkiksi siinä tilanteessa, jos olet vaikka uusi alalla ja haluat saada kokemusta tekemällä. En sano etteikö juuri valmistunut voisi taidoiltaan olla hyvä.

Voiko siis 40e saada hyvän palvelun, missä jo kulut ylittää kyseisen summan ja tekijälle ei jää palkkaa vaan ennemminkin tappiota? Mun mielestä omaa työtä pitää arvostaa ja niitä halvan hinnan perässä juoksijoita riittää aina. Heille usein on yhdentekevää kuka palvelun tarjoaa kunhan se on halpa. On paljon ihmisiä jotka pyytävät alennusta. Mietinkin usein mihinkä se alennus mahdollisesti perustuu.. Jos annan omista palveluistani alennusta on se aina suoraan omasta palkasta pois tai liiketoiminnan kehittämisestä, laskujen ja kulujen maksusta. Mitä siitä siis saan?

Ymmärrän alennukset siinä mielessä jos kyseessä on jonkinlainen ”vaihtokauppa” tai vastaava, mutta usein juuri ne tyypit jotka juoksevat niiden alennusten perässä ei ”hyödytä” sinua millään lailla. Sitten on asia erikseen tehdä esimerkiki  jotain yhteistyötä millä toinen saa itselleen tai yritykselleen näkyvyttää ja sitä kautta uusia asiakkaita.

Jos ajattelen vaikka tatuointeja niin joskus hieman haiskahtaa, jos jossain paikassa tatuoinnin saa 30e hintaan ja se maksaa oikeasti 350e. Tatuointi on iholla ikuisesti ja ainakaan itse en haluaisi mitään ”vähän tässä harjoittelen sun reiteen”  kuvioo. Toki kaikkien on jostain lähdettävä, mutta taas niillä lahjakkailla hyvillä tatuoijilla on usein aivan valtavat jonot. Voiko siis 30 eurolla saada hyvän tatuoinnin?

En itse koskaan pyydä palvelusta alennusta tai jos joskus on jokin tilanne, missä näin olisi tarjoaisin alennukselle jotain vastinetta. Mun on aina vaikea ymmärtää ihmisiä, jota häikäilemättä pyytävät nimenomaan palveluista alennusta, josta hyötyy vain ja ainoastaan alennuksen saaja. Toki tässäkään asiassa ei voi yleistää ja ymmärrän esimerkiksi täysin tilanteen, jos vaikka mulle on tullut äkillinen peruutusaika keskelle päivää, niin voin myydä ajan edullisempaan hintaan saadakseni raon täytettyä, mutta se että tekisin sillä alennushinnalla töitä päivästä toiseen ei houkuttele. Pakko sanoa että välillä alennuksen pyytäminen tuntuu röyhkeältä käytökseltä. Pyytäjä ei toki tätä asiaa näin ajattele.

Miksi siis esimerkiksi polkisin omia hintojani? Miksi antaisin alennusta? Miksi en arvosta omaa työtäni ja kädenjälkeä? Tästä olisi kiva kuulla mielipiteitä, koska ainakin itse olen liian usein törmännyt asiakkaisiin, jotka ovat menneet halvan hinnan perässä ja pettyneet. Sitten palvelu mennään korjaamaan jonnekkin muualle ja se tulee loppuviimein maksamaan paljon enemmän.

Kuvien asu Housut TÄÄLTÄ*  Paita TÄÄLTÄ*

House of Brandonilta: Nyt saat koodilla JLSLS  lisä-alennuksen jo alennetuista tuotteista. Kamppis voimassa 24.7 saakkaa Shoppaileen *

Lue edellinen postaus: Vinkkejä kestävään ja peittävään meikkipohjaan

-Umppu

8 kommenttia

  1. Maarit kirjoitti:

    Hei,

    Todella hyvä kirjoitus Umppu, rakastan kuulla sun mielipiteitä yrittäjyydestä.

    Olen ehdottomasti samaa mieltä, että omaa työtä ja ammattitaitoa saa ja pitää hinnoitella sen mukaan, että se motivoi tekemään.

    Asun Lontoossa, ja pari kuukautta sitten näin kampaajalla -50% alennuksen värjäyksestä uusille asiakkaille, joten menin varaamaan ajan itselleni. Onneksi kävin paikan päällä varaamassa, ja sain mukaani esitteen, johon neuvottelemani hinta oli kirjoitettu, sillä kun lähdin (tyytyväisenä) kampaajan tuolista, kassalla minulta pyydettiin n. £100 enemmän kuin mitä olin kuvitellut maksavani. Ok, kuka ikinä olikaan minut buukannut systeemiin, ei ehkä ollut kirjannut varaustani oikein, mutta vähän jäi sellainen fiilis, että kokeillaan nyt, jos asiakas sattuisikin maksamaan satasen enemmän, sillä varauskorttini esitettyäni alennus pitkin hampain myönnettiin. Hinta oli joka tapauksessa kallis, joten uskon, että mahtava kampaajani ja (ketju)-bisnes jäivät mukavasti voitolle. Hyvästä työstä maksan joka tapauksessa todella mielelläni, mutta jos alennus on jo varattaessa sovittu, niin vähän nihkeää neuvotella se maksuvaiheessa uudestaan.

    Olen rahoitusalalla töissä, joten tuoton tekeminen ja sen vaikutus yhteiskuntaan on minulle itsestäänselvyys. Alennus kyllä aina viehättää, etenkin ”turhuuspalveluissa”. Ilman tarjouksia en välttämättä edes kävisi kampaajalla ollenkaan (osaan leikata hiukseni itse), käyttäisi pt-palveluja (treenikin sujuu kivasti kaverin kanssa) saati ottaisi auton pesun kylkeen vahausta ja kiillotusta. Alennettu hinta siis minun tapauksessani lisää kysyntää. Toisaalta täällä täytyy ajatella myös eettistä puolta, esim. kynsilafkojen työntekijät saattavat olla ihmiskaupan uhreja, joten en omalta osaltani halua tukea £10-manikyyria tarjoavan kynsibaarin vietnamilaisia rikollisia.

    Saatan siis ostaa kertaluontoisen alennuspalvelun, ja jos olen tyytyväinen, niin hyvillä mielin maksan täyden hinnan jatkossa. Jos taas palvelun eettisyys tai taso epäilyttää vähänkin, niin en ole kiinnostunut. En itsekään haluaisi pomoni maksavan minulle alennuspalkkaa kesäkuukausilta, joten en oleta yrittäjänkään haluavan tehdä töitään alennetulla palkalla.

    Halvalla voi saada hyvää, mutta omalta osaltani en halua tukea halpistaloutta, koska pitkällä tähtäimella se ei hyödytä ketään.

    • primebody kirjoitti:

      Nimenomaan. Juurikin esimerkiksi asiakashankinnassa kerta alennus ”uusille asiakkaille” voi olla jees, mutta taas jatkossa ei. Ja juuri tälläisissä tapauksissa palvelu on varmasti myös hyvää ja penkistä lähtee tyytyväinen asiakas.

  2. anne kirjoitti:

    Ja kun kaikki ei valitse palvelua hinnan perusteella. Itse haluan laadukkaan, taatun lopputuloksen, hinta ei tosiaankaan ole ykkösprioriteetti. Itseäni tämä hintakilpailu (”halpuutus” jne.) suorastaan ärsyttää. Terve kilpailu on jees ja tarjoukset, kamppikset ja vastaavat, mutta loputon hintojen polkeminen ei johda mihinkään. Yleensä se näkyy joko laadun romahtamisena, tai sitten hintatasoa on vain pakko nostaa jossain vaiheessa. Moni halvaksi profiloitunut on myöhemmin nostanut hinnat samalla tasolle muiden kanssa, tai sitten se palvelun halpuus kompensoidaan esim. tuotemyynnissä.

  3. Sonja kirjoitti:

    Miten tää,nyt menikään… Siis siinä mietsten hiustenleikkuussa halpuutus oli ok. Mutta muulloin ei…

    • primebody kirjoitti:

      Se oli täysin laskettu ja perusteltu. Siinä ei ole ainekustannuksia. Tarkkuutta..

  4. K kirjoitti:

    Voin vaan kuvitella, miten ärsyttävältä nuo tinkijät ja tarjoushaukat tuntuvat, kun heidän alennuspyyntönsä vaikuttavat suoraan omaan toimeentuloon ja vielä, jos alennuksen pyytämiselle ei ole mitään muuta syytä, kuin oma piheys, eikä asiakkaalla minkäänlaista tajua siitä, mistä se hinta muodostuu ym. Ihan vaan omassakin työssä (kodintekstiilimyyjänä) nuo tarjoushaukat saa välillä hermot kireälle, kun vaikka -50% tuotteista aletaan vielä kyselemään paljousalennuksia, kun asiakas on valinnut oikein ruhtinaalliset neljä kappaletta tuotteita (eri asia siinä kohtaa, kun kyseessä vaikka yli kymmenen kappaletta samaa tuotetta tai kyseessä ei ole yksityishenkilö, jolloin osto menee tietysti yritysmyyntinä). Ja sitten vielä se, kun asiakas alkaa turhaan tingittyään haukkua myyjää, kun ei voinut sitä hintaa nyt tämän kerran tiputtaa, eikä tajuta mitään siitä, että myyjällä ei ole mitään oikeuksia hintoja lähteä oman mielen mukaan muutteleen, jos tuote on ihan priimakuntoinen ja mikä muka tekee juuri siitä asiakkaasta niin erityisen, että juuri hänen pitää saada alennus? Eihän niin vaan voi tehdä, että yksi saa ilman mitään syytä erityishinnan varsinkin, jos sattuu olemaan muita asiakkaita kuulemassa tilanteen.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *