Hae
Prime Life by Umppu

Kuinka vaikeaa asiakaspalvelu välillä voi olla…

 

C719CB34-76DE-4E4F-BF37-2290669959BC

Hair by Umppu Prime hair and beauty design

Teen työkseni asiakaspalvelua. Suurin osa asiakkaistani on vanhoja tuttuja monien vuosien takaa ja ensimäiset vakkarit taitaa olla jo sieltä 90-luvulta asti. Varsinkin meidän työssä palvelu pohajutuu suurimmaksi osaksi ihmiskemiaan. Ei ole olemassa ihmistä kuka tulee kaikkien kanssa toimeen, vaikka joku niin väittäisikin. Varsinkin uusien asiakkaiden kanssa on joskus haastavaa päästä mielen sisälle ja tietää,  mitä se asiakas todella toivoo. Ihmisen tulkinta onkin yksi vaikeimmista asioista ammatissani.

Pahinta on arvioida joku pelkän ulkonäön perusteella, mihin meistä sortuu varmasti joskus jokainen. Asiakasta ei saisi myöskään koskaan aliarvioida. Sanonta asiakas on aina oikeassa tavallaan pitää paikkaansa, vaikka se ei sitä todellisuudessa tarkoitakkaan. Sillä pohjalla meidän pitää asiakkaita palvella. Jos he ovat sitä mieltä, että paperin valkoinen tukka on aivan keltainen, niin meidän tehtävä on taittaa sitä kylmemmäksi.

 

Ilse koen työssäni haastavimmiksi töisksi sellaisen asiakkaan, joka ”tietää” mitä mun pitää hänen hiuksilleen tehdä ja niitä on joskus vaikea murtaa ja koittaa saada uusi mahdollisuus. Hyviä esimerkkejä on asiakas, joka sanoo, että mun hiuksissa ei pysy kihara tai, että pidennykset repii ja pilaa mun hiukset. Kun alat hieman kaivelemaan ja kyselemään, niin usein taustalta tulee tarina, missä kaveri onkin leikkinyt kampaajaa, tai kiharoita on tehty hiukseen ilman mitään tukiaineita ja silloinhan ne ei pysy kenelläkään. Varmaan teistä moni on lukenut hiljattain muutaman kamalan värjäys tapauksen iltapäivälehdistä. Ne ovat järkyttäneet meitä ammattilaisia ja ei voi kuin vain ihmetellä, että kuka ihminen suostuu näiden vessakampaajien käsittelyyn. Ymmärrän, että kakilla ei ole rahaa käydä kampaajalla, mutta vielä kalliimaksi tulee nämä itse oppineet. Huonolla säkällä lähtee henki….

EA53DC7A-2E15-4C6A-A58B-B3595BDB096F

Hair by Umppu Prime hair and beauty design

Ihminen on siitä hassu mielinen, että hyvästä kokemuksesta kerrotaan paljon vähemmän, kuin sitä huonosta ja usein asia leviää kulovalkean tavoin.

En tiedä muistatteko tekstiäni, missä kirjoitin siitä, kun olimme perheen kanssa Helsingissä ja olimme menossa yhteen ravintolaan? Tarjoilijan huulilta  toiselle tarjoilijalle pystyi lukemaan lauseen: minneköhän vittuun toi aikoo tunkee noi rattaansa… Olin jo valmis kääntymään ovelta pois, mutta ajattelin antaa mahdollisuuden ja kysyinkin, että onko teillä jotain pöytää, missä nää rattaat ei olisi kenenkään tiellä. Voin sanoa, että silloin mun asenne koko ravintolaa kohtaan oli jo aika pohjamudissa.

Jokaisella on parannettavaa asiakaspalvelussa ja ainakin itse koen, että se on asia, mitä et voi harjoitella koskaan liikaa. Joskus on niitä vaikeita päiviä, jos vaikka itsellä on mieli maassa, niin se on vaan pakko jaksaa hymyillä. Asiakaspalvelu on myös joskus siinä mielessä haastavaa työtä, sillä varsinkin me kampaajat kuulemme paljon todella raskaitakin juttuja ja joskus sellaisia, mitä emme ehkä olisi edes halunneet kuulla. Me olemme usein niitä henkilöitä kenelle kerrotaan niin avioerot, kun kamalat pettämis tarinat.

Itse usein mietin sellaista, kun joku asiakas on käynyt useita vuosia ja yhtäkkiä lopettaa käymisen kokonaan. Asiakas joka on ollut aina hirveän tyytyväine ja onneelinen uusista hiuksista. Ensimäinen asia omassa mielessä on usein, että mitä mä tein väärin. Voihan olla, että en mitään, mutta se on aina asia mikä jää mietityttään. Itse toivon, että jos asiakas ei ole tyytyväinen hän soittaa ja korjaan värin. Toki näissäkin tapauksessa on aina kaksi puolta. Joskus joku haluaa koittaa vaaleasta tummaa ja kun se on värjätty se ei olekkaan kiva. Silloin syy ei ole kampaajan, jos väri on muuten hyvä, vaan se on asiakkaan mieltymys, mikä hankaa vastaan.

88FE40C8-77D7-4C56-B8E1-BB4120DD1679

Hair by Umppu Prime hair and beauty design

Vaikka meillä olisi kuinka hyvä ammatitaito, niin ihmeitä me eme pysty tekemään. Paljon asiakkaat tuo kuvi erilaisista hiuksista, mutta eivät ymmärrä, että kuvat on täynnä lisäkkeita ja filttereitä.  Mulle asiakkaat on paljon muutakin, kun asiakkaita. Niistä suurinosa on todella tärkeitä ihmisiä ja jopa ystäviä. Se on esimerkiksi se syy, miksi mun on ollut aina vaikea olla pois töistä. Valehtelisin jos väittäisin, etten mieti kokoajan äitiyslomaa ja kuinka pysyn poissa töistä.. en kuvittele, että olisin korvaamaton, mutta en malta olla erossa.

 

Meillä oli tarkoitus lähteä tänään mökille, mutta oon ollutmuutaman päivän hieman kipeenä, jotenka katsotaan, jos kovin sataa vettä niin jäädään varmaan kotiin. Mulla on vasta tiistaina seuraava työpäivä, jotenka ehdin saamaan pöpön hyvin pois siihen mennessä.

Mulle tuoksut merkitsee aina paljon ja nyt on aika päivittää tuoksut syksyä varten

Tämä tuoksu on jotenkin ihanan makea ja tykkään siitä aina tähän aikaan vuodesta.

Löydät sen TÄÄLTÄ vain 24,95

fantasy-edp

Toinen mun kestosuosikki on D&G one josta kokeilin nyt ensimäistä kertaarose verisoo. Vanha tuttu tuoksu, mutta hieman uudella twistillä

Löydät sen TÄÄLTÄ 43,95

rose-the-one-edpHajuvesi.fi sivuilta löydät oman lempi tuoksusi hyvinkin edullisesti. Nykyään tilaan oikeastaan kaikki hajuvedet täältä, sillä ne ovat puolet edullisempia.

-Umppu

7 kommenttia

  1. Jenna kirjoitti:

    Paljon mitä sanoit on totta. Olen itse myös ollut asiakaspalvelussa, mutta omalle kohdalleni ei ikinä sattunut tulemaan hankalaa asiakasta. Kerran tosin olin kaupassa tulossa kassalle juuri kun edellinen asiakas oli lähdössä ja hämmennyin sanattomaksi kyseisen asiakkaan kielenkäytön takia. Kaupasta oli jokin tuote ilmeisesti loppu tai sitä ei enää tilattu (asia ei oikein siinä lopussa mulle selvinnyt), mutta herra koki asiakseen haukkua kassan sen takia. Ja siis ihan täysi kiroilun siivittämä henkilökohtaisuuksiin menevä etkö sinä tyhmä tyllerö tajua….
    Mulla meni hetki edes tajuta että herra oli jo lähtenyt ennenkuin aloin latomaan ostoksia kassalle, ainut kommentti mulla alussa oli järkyttynyt herranisä. Ja siis mun kyllä oli pakko olla kassalle extra mukava tuon jälkeen.

    Itse nyt kun olen löytänyt luottokampaajan niin mä välillä venytän käynti väliä, jotta pääsen hälle. Viimeksi mulla ei oikein ollut hajuakaan mitä haluan muutakuin erilaisen, joten kerroin että niin kauan kuin hiukset saa kiinni niin saa leikata ja värjätä kuten haluaa. Pidin vielä silmiä kiinni koko jan että näen lopputuoksen vasta lopussa. 😀 Tulokseen olin jälleen kerran erittäin tyytyväinen.

  2. Terttu kirjoitti:

    Ny on pakko kommentoida, et toi hajuvesi.fi on aivan hullun kallis kauppa! ”Halvemmat” merkit saa ok hinnoin (nekään ei missään nimessä edullisimpia), mut dior, victor& rolf yms. tuoksut on jopa kalliimpia ku Stockmannilla 😀 Jos haluut helposti ja halvalla hajuvesiä, niin täältä: http://www.allbeauty.com. Itse tilaan tuolta lähes kaikki hajuvedet, osan meikistä, ihonhoitotuotteet ja kampaamotuotteita jne. 😉 Tonne on vielä lähes aina alekoodi jossain netissä kun kaivelee ja postikuluja ei veloiteta kun tilaan muutamalla kympillä (en muista tarkkaa summaa) 😛

    • Leena Aaltonen kirjoitti:

      Olen pättänyt ostaa seuraavan ja sitä seuraavan ja sitä seuraavan ja jne. tuoksun ihan keskustan kivijalkamyymälästä. Ostan ehkä harvemmin ja harkitummin. Se maksaa joskus paljonkin enemmän, mutta siihen sisältyy myös se asiakaspalvelu. En myöskään käy Tallinnassa leikkauttamassa ja värjäämässä hiuksiani tai hoitamassa ripsiäni. Olen itsekin asiakaspalvelussa enkä tienaa huippupalkkaa, joten otaessani tältä tutulta kauppiaalta pidän omalta pieneltä osaltani huolta siitä että kivijalkakauppiaat edelleen kykenevät palvelemaan meitä asiakkaita.

      • Terttu kirjoitti:

        Mä ostan paljon ja usein, joten ostan sieltä mistä edullisimmin ja helpoiten saa 🙂 hajuvesi.fi ei myöskään ole suomalainen verkkokauppa… 😀 Hiukset leikkautan ja värjäytän siellä missä se parhaiten tehdään. Myös ripset. Ja täytyy muuten sanoa, että noin 50 eri ripsiteknikolla käyneenä niin virolainen on kaiken paras! Harmi vaan, että muutti takaisin Eestiin.. No onneksi käy kerran kuussa pari päivää tekemässä ripsiä Suomessa vakkariasiakkaille 🙂 Mä tahdon rahalle vastinetta ostin sitten verkkokaupasta tai kivijalkaliikkeestä.

  3. Emma kirjoitti:

    Hei!
    Blogisi on valtavan aito, rehellinen ja ihana! Tykkään ihan hirveästi lukea postauksiasi, toivottavasti kirjoitat vielä pitkään! 🙂

  4. Karoliina kirjoitti:

    Totta joka sana. Itselle tulee melkein joka päivä tilanteita asiakaspalvelutyössä, kun joku vanhempi herra tai rouva ihan selvästi tahalleen testaa mun tietämystä ja hermoja (johtuu varmasti nuoresta iästäni ja vieläkin nuoremmasta ulkonäöstä), mutta kun huomaavat että olenkin ihan asiani osaava ja kärsivällinen tyyppi niin muuttuu ääni kellossa ja ne ostokset saadaankin yhdessä valittua tai sitten sanotaan ”No kiitos minun täytyy nyt tulla paremmalla ajalla takaisin”. En tiedä sitten onko se suurtakin viihdettä eläköityneiden keskuudessa ”simputtaa” nuoria asiakaspalvelijoita, mutta onneksi suurin osa asiakkaista on mukavia eivätkä välitä myyjän iästä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *