Hae
Prime Life by Umppu

Kun asioit kampaajalla niin muista pari juttua

 

IMG_3409Kirjoitan tämän tekstin kaikella kunnioituksella asikkaita kohtaan.Haluan tuoda muutaman asian meidän kampaajien näkökulmasta esille. Moni ei aina ymmärrä ihan pieniäkin juttuja, millä on todella suuri merkitys meidän työntenkoon ja työn laatuun. Haluan muistuttaa muutamasta seikasta, millä parturi-kampaajat voivat taata asiakkaalleen varmasti paremman lopputuloksen ja mukavemman asiakaskäynnin. Haluan myös perustella asiat, sillä moni ei välttämättä ymmärrä miksi näin on.

 

Älä tule sairaana kampaamoon. Jos sinulla on ollut tarttuva tauti (tai ylipäänsä joki tauti) niin ainakaan itse en halua ehdoin tahdoin saada tartuntaa. Meistä suurinosa on yrittäjiä ja meillä on aina 3 omavastuupäivää, mistä emme saa sairauden koittaessa ollenkaan palkkaa. Todella huonolla säkällä, jopa 3:n päivän poissaolo maksaa meille 1500e. Lisäksi joudumme soittamaan jokaiselle asiakkaalle ja siirtämään heidän aikansa (jonnekkin ja aikoja ei niin vaan aina ole tarjolla). Tämä aiheuttaa kamalan ruuhkaisia päiviä ja ainakin itselläni on vaikea arvioida, koska olen täysin parantunut. Kampaaja ei myöskään saa koskaan olla kipeä ja valitettavasti kaikki asiakkaat eivät ymmärrä sitä, vaan pahimmassa tapauksessa suuttuvat, eivätkä tule enää koskaan. Niin hassulta, kun tämä kuulostaa niin se on täyttä totta .Joskus ainakin itsellä asiakkaan peruttu aika on tehnyt sen.  Myös moni tauti saattaa myös jäädä pinnoille ja tartuttaa muita asiakkaita.

Peru aikasi ajoissa. Kun olemme suureksi osaksi yrittäjiä niin jokainen tunti, milloin meillä ei ole asiakasta on meille 0e/h. Jos siis olet ollut jo esimerkiksi hetken sairaana niin tiedät sen varmasti aiemmin, kun tuntia ennen aikaasi. Monella on sen vuoksi ” ennen 24h peruuttamatta jätetystä ajasta perimme 50% varauksen hinnasta”. Tämä on juurikin sitä varten jos asiaks jättää tulematta tai peruu viimetingassa, niin meidän on todella vaikeaa saada esimerkiksi keskellä päivää täytettyä tyhjä kolo kalenterista. Tuskin kukaan haluaa äkkiseltään keskelle päivää 3h palkatonta? Toki ainakin itse ymmärrän ja joustan, jos esimerkiksi yöllä on sairastunut tai lapsi on kipeä yms, koska sillehän ei vain voi mitään ja näitä sattuu, mutta esimerkiksi mikään ei ole niin ärsyttävää, kun joku soittaa kesällä, että en pääse kun meen rannalle. Kaikenlaisia peruutuksia tulee vastaan, uskokaa tai älkää.

Tule kampaajalle yksin. Harvalla on hirveän suuret tilat ja siksi ainakin itse toivon, että kampaajalle tullaan yksin. Esimerkiksi meillä tekee todella tiukkaa, jos sisälle tuodaan rattaat. Vaikka lapsia rakastankin niin ainakaan itse en voi keskittyä asiakkaaseen täysillä, jos mulle on samalla laitettu vastuu lastenhoidosta. Meillä käsitellään suht vaarallisia kemikaaleja ja meillä on käytössä muotoilurautoja, jotka lämpiävät yli 100 asteisiksi ja ainakaan itse en halua ottaa vastuuta siitä, että lapsi laittaa sormensa esimerkiksi suoristusrautaan. Näin on  käynyt ja sain lapsen äidiltä hirveät huudot. Itse en myöskään halua ottaa vastuuta, jos äidillä on vauva sylissä ja vahingossa tiputtaisin esimerkiksi väriä vauvan päälle (siksi asiakaila on kapat). Jos kuitenkin tilanne on se, että et pääse yksin niin ilmoita siitä mielellään etukäteen, niin osaamme varatua ennakkoon.  Järjestä lapselle  mukavaa, äänetöntä tekemistä. Esim Ipad on usein tässä tilanteessa loistava apua, jos siihen on kuulokkeet mukana. Syy miksi näin on parempi on se, että vaikka meidän henkilökuntaa ei lapset haittaa, niin meillä saattaa olla juuri asiakkaana perheenäiti, kuka on odottanut omaa aikaansa ja haluaa tulla rentoutumaan, eikä yksinkertaisesta halua kuunnella, niitä samoja ääniä mitä kotona. Meidän on saatava mahdollisuus tarjota jokaiselle asiakkaalle ihana ja rauhallinen kampaaja kokemus. Se on oltava jokaisen asiakkaan oikeus.

Kun tuot lapsen asiakkaaksi. Näin ammattilaisen kokemuksesta parhaiten lapsen hiukset tulee leikattua niin, että lapsi istutetaan tuoliin ja äiti tai isä istuu  odotustilassa. Tilanne on usein hieman jännä, mutta siihen ei tarvitse sen kummempaa virikettä lapselle. Lapsien hiukset koiteteaan usein saada suht ripeästi valmiiksi, jotenka jos koko perhe on ympäri tuolia, se usein vain vaikeutta meidän työtä, koska kokoajan joku on tiellä. Uskon, että omien lastemme kokemuksien perusteella selviämme tilanteesta näin parhaiten ja lapsellekkin jää siitä mukava kokemus. Itselläni on osa ”vakkari” lapsista käynyt jo alle vuoden ikäisestä ja nyt he tulevat jo reippasti penkkiin ja esittävät omat toiveet. Ainakin itselläni on pääasia, että lapselle jää hyvä mieli, että on mukava tulla uudestaan.

Älä toivo mahdottomuuksia. Monilla on hämärtynyt kuva siitä millaiset omat hiukset on ja mitä niistä on mahdollisuus saada. Itse pidän siitä, että tuodaan kuva mukana, sillä se antaa hieman osviittaa halutusta lopputuloksesta. Kannattaa kuitenkin huomoida kuvaa tuodessaa, että jos kyseessä on esim amerikkalainen julkisuuden henkilö, saattaa kuvissa olla jopa peruukki tai tuhoton kasa lisäkkeitä, millä hiuksiin on luotu volyymi. Myöskään sellaista mallia ei ole olemassa, mitä ei laiteta ja siihen ei käytetä mitään tuotteita.

Mustasta valkoinen. Me pystymme tekemään asiakkaillemme suuria muutoksia nykypäivän mahtavien työvälineiden kanssa. Itse en silti tee koskaan kuin yhden vaalennuksen kerralla hiuksiin, sillä haluan taata sen, että ne säilyvät kiiltävinä, eivätkä vaurioidu. Haluan myös ehdottomasti käyttää aina mukana Olaplexiä tai Fibreplexiä, joka auttaa vaalennuksessa ja säilyttää hiuksen upeana. kaikkien hius ei vaalennu samalla tavalla ja siksi emme koskaan voi sanoa etukäteen, kuinka kenenkin hius vaalenee. Jotkut saattavat tarvita 5 kertaa, kun taas toiset 2 kertaa. Myöskään tapauksissa, missä hius on jo täyisin pillalla ja vaurioitunut, niin itse en lähde sitä vaalentamaan ollenkaan.

Usko ammattilaista. Ainakin meillä on töissä alan ammattilaisia, jotka kouluttautuvat jatkuvasti ja seuraavat alan uusimpia juttuja. Jos joskus joku asian ollut näin, niin se ei välttämättä ole sitä enää. Me osaamme työmme ja toivomme saavamme toteuttaa sen omalla tyylillä

Älä myöhästy. Mikään ei ole niin inhottavaa, kun asiakas, joka myöhästyy jokainen kerta. Asiakas ei ymmärrä, että olemme varanneet tietyn ajan tiettyyn palveluun ja ainakaan itse en varaa kalenteristani lisäaikaa 30min, vain siksi että jos asiakas myöhästyy. Se on taas sen 0e meille. Nämä asiakkaat eivät myös usein ymmärrä sitä, että jos itse myöhästyy niin silloin ei oikein voi vaatia upeita kiharoita viimeistelyyn, sillä se menee jo seuraavan asiakkaan ajasta, kuka on sen varannut itselleen ja maksanut siitä. Usein vielä näissä tapauksessa kampaaja on sitten koko päivän myöhässä tämän yhden asiakkaan vuoksi..

Jos haluat pitää hiukset kylmään vaaleana. Sellaista väriä ei ole olemassa, mikä pitää platinan vaaleat hiukset täysin kylmänä seuraavaan kertaan asti. Jos kampaaja suosittellee sinulle esimerkiksi pigmenttiä sisältävää shampoota ja hoitoainetta, nin silloin ne kannattaa ostaa, jolloin saat värin säyilymään sellaina, kun sen toivot olevan. Sininen pigmentti pysyy kaikista heikoiten hiuksessa ja siksi se vaatii aina ylläpitoa kotona, mikä pitää muistaa.

13133131_10154169772812451_7344495496117640074_nTässä on muutama juttu, mitä tapahtuu meidän työssä päivittäin. En halua pahoittaa kenekään mieltä, vaan antaa hieman ajattelimen aihetta 🙂

-Umppu

32 kommenttia

  1. Anni kirjoitti:

    Tämä oli erittäin asiallisesti kirjoitettu ja itsekin löysin jotain uutta taas. Juurikin tuo sairaana kampaajalle tuleminen olisi voinut tapahtua itselleni. Tiedänpähän nyt ensi kerralla paremmin ☺

  2. A kirjoitti:

    Kyllä! Allekirjoitan ihan joka sanan. Itsellenikin kampaajana on käynyt kaikki samat jutut, myös peruutukset ”kun on kaunis ilma tai sataa vettä”. ? Ihmisille on myös monesti ihmetys että meillä ei ole palkallista lomaa tms. Aina ei oikeen tiedetä faktoja yrittäjistä.. Onneks suurin osa on tietty ihania ja ymmärtäväisiä mutta meitä on moneen junaan ☺

  3. AnuP kirjoitti:

    Hyvä kirjoitus! Ja ihan näin asiakkaan näkökulmasta 🙂

  4. Ananas kirjoitti:

    Varsinkin asiakkaat jotka myöhästyvät joka kerta ottavat eniten kaaliin. Se on aina inhottavaa kun ei tiedä tuleeko asiakas ollenkaan, vai taas vain tuttuun tapaansa myöhässä. Sitten kun saavutaan paikalle ei ole heillä mihinkään enää kiire, mutta joudut kampaajana tekemään hänen hiukset kiireessä ja kireänä. Tietenkään et voi kampaajana kauhean ilkeästi näistä mainita, kun aina heiltä löytyy kootut ”hyvät” selitykset (liikenne, sää, kello ei herättänyt) joita pitäisi aina ymmärtää.. 😀 Itse kunnioitan muiden aikaa niin paljon, että en voi ymmärtää myöhästelijöitä!

  5. Kupla kirjoitti:

    Ihan ymmärrettäviä juttuja ja itsestäänselviä ainakin itselleni (no olen kyllä yrittäjä itsekin). Vähän tietysti pisti silmään että samaan pakettiin laitettiin sairastuneet ja toisaalta muuten vaan idiootit. Jos sairastuu niin sairastuu, sille nyt ei mitään voi. Mutta jos ei vaan muuten osaa käyttäytyä (”menenkin rannalle”) niin sellaiset lie ihan oma osastonsa sitten muutenkin 😉

    Ymmärrän kyllä tuon lapsipointinkin, mutta itselläni on ilo käydä kampaajalla jonne voi mennä koko perhekin mukaan ja lapset saavat olla omia itsejään myös sielläkin.

    • primebody kirjoitti:

      Kyllä meille on perheetkin tervetulleita mutta siitä on hyvä ilmoittaa etukäteen ja varata vaikka sellainen aika kun sielä ei ole muita. Meillä on pieni liike ja sielä tila on huvin rajallinen 🙂

      • Kupla kirjoitti:

        Juup ymmärsin kyllä – mutta pysyn silti kannassani ja kommentissani kaikinpuolin 😉 (p.s. pieni on minunkin kampaajani tila)

        • primebody kirjoitti:

          Meillä on myös vielä kosmetologi ja se on jo taas hieman eri juttu 🙂 en ehkä itse kasvohoidossa halua kuunnella palomies samin tunnaria vaan nauttia 🙂

      • Vipe kirjoitti:

        Aivan, asiakkaana ei oleta päiväkotimeininkiä kampaajalla

      • Apsi kirjoitti:

        Juuh, en todellakaan halua kuunnella ja katsella kampaajalla käydessäni mitään ”perhedraamaa”.

        • Hanttis kirjoitti:

          Todellakin, kun menen kampaajalle, niin en halua kuunnella yhdenkään lapsen metelöintiä tai tunnareita tai kitinää tai… Minulle se on hengähdyshetki arkeen.
          Kiitos hyvästä kirjoituksesta!

          T. Neljän lapsen äiti ja päiväkodin täti

  6. Sonja kirjoitti:

    Hyvin perusteltuja ajatuksia, kiitti niist 🙂

  7. Nanna kirjoitti:

    Tosi hyvä kirjoitus missä täyttä asiaa ja eihän tästä kukaan voi mieltänsä pahoittaa;)

  8. As.ajaja kirjoitti:

    Hei, valitettavasti tuo peruutusmaksu oli sitten 100-50% on laiton. Ja yrittäjän itsensä määrittelemä juttu. Sitä ei ole pakko maksaa ja kuinka se edes asiakkaalta laskutetaan kun yleensä on tiedossa vain nimi ja puh.nro?
    Tuskin laitatte perintään asti vs yrittäjän kulut?

    • primebody kirjoitti:

      Mitenkä se on laiton? Emmehän ole ainoita, ketkä sitä perii esmi hammaslääkärit yms.

      • As.ajaja kirjoitti:

        Koska tk- lääkärin hinnat perustuvat lakiin ja asetukseen ja jonka hinnat STM vahvistaa joka toinen vuosi. Kampaajan hinnat ei ole laissa määritelty vaan ”no show” hinnan voitte itse määritellä. Asia erikseen tarvitseeko sitä maksaa.. Ja kuinka laskutatte oikean asiakkaan kun ette saa tietoja vtj:ltä? Siksi se ei ole lakisääteinen ja perittävissä.

  9. Annie kirjoitti:

    En oo kampaaja, kirjotan asiakkaan näkökulmasta. En koskaan oo varsinaisesti ollu tyytymätön lopputulokseen, mutta sen jälkeen kun aloin kertomaan jo suht. valmiiseen leikkuuseen että voisko tuosta ja tuosta vielä vähän näpsästä, niin oon alkanu saamaan aina aikalailla täysin sellasen tukan kun oon halunnut. 🙂

  10. pauliina kirjoitti:

    Loisto kirjoitus, vaikka luen asiakkaan näkökulmasta.
    Kampaajalle meno on itselle ainakin arjen luxusta jolloin haluan nauttia itsestäni ja omasta ajasta.
    Toinen mikä on, niin kampaamo on ihmisten työpaikka niin kuin toiselle esim sairaala. Ei mihinkään mennä sairaana tai perheen kanssa hengailemaan ( ehkä huono sana) muttta kyllä toisen työympäristöä pitää kunnioittaa.

  11. Bigblue kirjoitti:

    Samaa mieltä joka kohdasta, vaikken kampaaja ammatiltani olekaan. Olisi myös mukavaa jos se kampaaja jäisi kipeänä kotiin, vaikka silloin tuloja ei olekaan. Ei ole asiakkaallakaan välttämättä varaa sairastua. Maalaisjärkeä molemmin puolin 🙂

  12. Eija kirjoitti:

    Hyvä kirjoitus?Totta ja asiaa?

  13. Terhi Toivonen kirjoitti:

    On käynyt niinkin ,että Kampaaja on sairaana töissä.Yrittäjiä kun ovat niin ymmärrän että ei malteta sairastaa kun on ”leivästä” kyse.Itse vaan sain A-viruksen ja keuhkokuumeen siihen päälle,sairaalassa 6 päivää + jälkitautina korvatulehdus.
    No,nyt herää tietty kysymys miksi ”syytän” kampaajaani.
    Koska en pysty missään liikkumaan selkävammani takia,niin tuo käynti oli ainut minkä silloin kk:n tein.
    Ja huomasin jo silloin kuinka niiskutti.
    Myös muiden sairauksieni takia olen tuttava/lähipiirilleni sanonut,että meille EI kipeänä tulla.
    Tämä Helmikuun alussa ja vieläkin toipilaana.

    • primebody kirjoitti:

      Tää on karu totuus ja todella inhottavaa sinulle. Jos meillä olisi mahdollista ”samat edut” kun palkansaajilla niin varmasti sairastaisimme kotona.Meillä on ne 3 omavastuupäivää 0e ja kulut juoksee joka päivä. Toinen on että asiakkaat ymmärtäisivät meitä, että mekin olemma vain ihmisiä. Moni saattaa jopa usein raivota jos ilmoitata että joudut perumaan ajan. Toki suurinosa ymmärtää tilanteen ja on ymmärtäväisiä.

  14. Sarianna kirjoitti:

    Asiallisia pointteja. Ja kampaajat, joilla on esimerkiksi koira asiakastiloissa (näitä on valitettavan paljon), huomioittehan että asiakas saattaa olla koirakammoinen tai vielä pahempaa allerginen koirille. Oma (jo aikuinen) lapsi on pahasti koirille allerginen ja henkeä ahdistaa todella helposti, mikäli koira on tiloissa ollut ja karvoja ja hilsettä tiputellut.
    Itselläni on paha koirakammo. Ei ole väliä minkä pölypallon kokoinen koira on, niin kammoksun! Aina ei muista kysyä koirattomuutta aikaa varatessa ja netin kautta se on harvalla mahdollistakaan.

    • primebody kirjoitti:

      Totta 🙂 Sitä ei aina huomioida, että kaikki ei pidä koirista. Itse pelkään suuria koiria myös. Meillä on joskus ollut pieni chihuahua töissä ja sanoin, että jos siitä tulee yksikin asiakas palaute se ei voi sielä valitettavasti olla.

  15. Sari Saarinen kirjoitti:

    Tällaselle vanhankansan ihmiselle tää teksti oli kylmää asiakaspalvelua. Palveluammatit on kuollu sukupuuttoon kirjaimellisesti. Nykyään ei osata toimia asiakaspalveluammateissa,eikä tiedetä mitä se tarkoittaa,tai mihin on sitoutunut.
    Itse en menis tällaisen kampaajan tuoliin, en tuntisi, että minua palvellaan. Olisin vain välikäsi rahan tuottoon, en muuta.
    Tällaisista asioista ei puhuta,asiakkaat otetaan vastaan hymyssäsuin ja PALVELLAAN heitä.
    Kirjoittajalle sanoisin, että ammatinvalintakysymys.

    • primebody kirjoitti:

      Minä palvelen jokaista asiakastani sydämellä. Tämä on meille työ, josta me saamme palkkamme niinkuin jokainen muukin työssäkäyvä. Tottakai asioista voi puhua ja parempi että puhutaan. Kampaajalla käynti on monelle luksusta ja rentoutumista ja haluan ainakin itse voida tarjota sitä jokaiselle tasapuolisesti.

  16. Sar Järvinen kirjoitti:

    Kiva olisi myös että kampaajat pysyisivät aikatauluissa.

    • primebody kirjoitti:

      Se on välillä hyvin haasteellista, koska asiakkaat tulevat usein myöhässä (ainakin yksi per päivä) ja sitten moni työ ei olekkaan aina se mitä on varattu, vaan saatetaan haluta suurempaa muutosta tms. Aika hyvin kampaaja osaa arvioida ajan mitä mihinkäkin työhön menee, mutta moni asiakas ei välttämättä osaa, jos varaa vaikka netin kautta aikaa. Toki on kampaajia jotka on aina myöhässä ja on meissäkin vikaa 🙂

  17. Minttu kirjoitti:

    Hyvä kirjoitus, rohkaisen Teitä kaikkia kampaajia sanomaan asiakkaalle hienovaraisesti, että myöhästymisen vuoksi ei kaikkea asiakkaan toiveita välttämättä voida toteuttaa. Jos sama asiakas myöhästyy aina kerta toisensa jälkeen, mielestäni hän ei ole kannattava asiakas rahallisesti ja tuottaa henkisesti päänvaivaa. Myös lasten juoksentelu on mielestäni huonoa käytöstä, myös vanhempien ”nakottaminen” vieressä, kun lapsen hiuksia leikataan. Aina asiakkaat eivät osaa ajatella tilanteessa, joten kehotan palveluammatissa olevia vain ystävälliseen sävyyn ja keskusteluun, ymmärtää asiakas tai ei, niin mielestäni omalla työpaikallanne on omat säännöt, niin asiakkaille kuin työntekijöille. Vaikka tuotteena on palvelu, ei se tarkoita sitä, että kampaaja pystyy kaikkeen tai suostuu kaikkeen. Rajat täytyy asettaa omalle työlleen, muutenhan kohta joudutte solmimaan asiakkaan kengännauhoja tms. Itsekin olen ollut palveluammatissa, niin kaikenlaista asiakasta on nähty. Sen huomasin, että ”maksava asiakas on aina oikeassa”, ei kyllä ole ihan totta, vaan hän luulee olevansa oikeassa. Nyt pienen lapsen äitinä on aivan mahtavaa, kun joku pesee hiukset, värjää, leikkaa ja tarjoilee jopa kahvikupin, se on enemmän kuin luksusta. Kerran melkein jopa itkin, kun väsyneenä arkeen sain käydä kampaajan tuolissa kaksi tuntia! Kuulostaa naurettavalta, mutta minulle ihan tosi tilanne. Yksi juttu, jonka haluaisin kertoa kampaajille palautteena on se, että mieluumin kuulen sen, ettei esim. vaaleaan tukkaan kannata välttämättä lähteä muuttamaan sävyä liian radikaalisti, koska minulle on käynyt monta kertaa niin, että on lähdetty taittamaan sävyä lämpimään, niin tukkani on ruskea, voi apua!! Eli kuulen mieluummin sen, ettei kannata, kuin se, että maksan itseni kipeäksi siitä, että lopputulos on fiasko. Oikein paljon työn iloa, varmasti moni asiakas arvostaa työtänne ja se hetki on todella tärkeä. 🙂

  18. Ride kirjoitti:

    Asiallista tekstiä, todellakin on asiakkaita jotka ovat välinpitämättömiä meidän työstämme. Jokakertainen myöhästely ja tulematta jättäminen kiristää kyllä hermoa, varsinkin kun olisi ollut muita tulijoita. Mutta, mutta pienellä kylällä ei passaa sanoa ”jyrkästi”, pitää usein vaan painaa nahkaansa, ettei kuulisi kyliltä kampaajan törkeästä käytöksestä. Valitettavan usein asiakkaalta unohtuu, että minähän se jätin tulematta. Anteeksi pyytäminen unohtamisesta olisi kova juttu ja anteeksi antaminen helpompaa meillekin. Ainakin meillä näitä asiakkaita on pienen pieni osa ja loput ovat todella mukavia ihmisiä, joita palvelen mielelläni ja ilolla. Kiitos teille mukavat ihmiset kun käytte meillä, tervetuloa uudelleen.

  19. inkeri kirjoitti:

    Ihan asiallisia juttuja. Noista lapsista… Mun lapsi ei suostu yksin jäämään tuoliin ja saan houkutella olemaan paikallaan. Yksivuotiaana huusi vaan suoraa huutoa (tyhjässä parturissa), nyt lähes kolmevuotiaana hyödynnän videoita. Eli olen kyllä lähellä, mutta yleensä esim. viereisessä tuolissa, en tiellä. Lapset on erilaisia. Varaankin mahdollisimman epäsuosittuun aikaan ajan, nyt kun siihen vielä on mahdollisuus. Mun lapset ovat niin vilkkaita, että ei olisi kenellekään kivaa olla heidän kanssaan samaan aikaan (paitsi ehkä jonkun lapsia rakastavan isovanhempi-ikäisen, joita heidän touhut hymyilyttää). Ja vastaavasti en todella haluaisi olla kampaajalla, johon on tuotu lapsia mukaan. Muuta kuin tietysti asioimaan rivakasti omalla ajallaan. Varaan siis itse aina täysin erilliset ajat meille.

  20. Pinja kirjoitti:

    haha täydellinen kirjoitus. ite kirjoittelen parhaillaan mun omasta kampaamosta blogitekstiä ja tää on niin minä välillä! Arvostan! -pinaycoco /www.pinaycoco.fi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *